Ellenállóképes infrastruktúra kiépítése, az inkluzív és fenntartható iparosítás támogatása és az innováció ösztönzése
Definíciók
Az újonnan üzembe helyezett személygépkocsik átlagos szén-dioxid-kibocsátása kilométerenként az adott évben nyilvántartásba vett új személygépkocsik kilométerenkénti átlagos szén-dioxid-kibocsátását mutatja meg. A bejelentett kibocsátások típusjóváhagyáson alapulnak, és eltérhetnek az új autók tényleges szén-dioxid-kibocsátásától.
Relevancia
A mutató az EU Fenntartható Fejlődési Célok (SDG) indikátorkészletének része, és az erőforrás-hatékony Európa felé tett haladás nyomon követését segíti. A felelős fogyasztásról és termelésről szóló 12. SDG-cél, valamint a fellépés az éghajlatváltozás ellen témájú 13. cél felé tett előrehaladás nyomon követésére szolgál. Ezek a fenntartható fejlesztési célok az Európai Bizottság „Európai Zöld Megállapodás” keretében meghatározott prioritásaiba ágyazódnak. Az SDG 12. célja átfogó intézkedéscsomagot kér a vállalkozásoktól, a döntéshozóktól, a kutatóktól és a fogyasztóktól a fenntartható gyakorlatokhoz való alkalmazkodás érdekében. Fenntartható termelést és fogyasztást képzel el, amely fejlett technológiai kapacitáson, erőforrás-hatékonyságon és csökkentett globális hulladékmennyiségen alapul. Az SDG 13. célja az Egyesült Nemzetek Éghajlat-változási Keretegyezménye iránti elkötelezettség végrehajtása annak érdekében, hogy a század közepére klímasemleges világot alakítsanak ki, amely a globális felmelegedést jóval 2 °C alá korlátozza, és 1,5 °C-ot céloz meg (az iparosodás előtti időkhöz képest). Célja továbbá, hogy megerősítse az országok ellenálló- és alkalmazkodóképességét az éghajlattal összefüggő természeti veszélyekkel és az ezekből adódó katasztrófákkal szemben, különös tekintettel a legkevésbé fejlett országok támogatására. Az uniós jogszabályok kötelező szén-dioxid-kibocsátási célokat határoznak meg a személygépkocsikra és kisteherautókra, valamint szén-dioxid-kibocsátási szabványokat a nehézgépjárművekre (2025-től). Ezek a célok a gyártó teljes flottájára vonatkoznak, ami azt jelenti, hogy a nehezebb, határérték feletti kibocsátású autók továbbra is megengedettek, de ezek kibocsátását ellensúlyozni kell a könnyebb, kisebb kibocsátású autók gyártásával a teljes flottaátlag megőrzése érdekében. A bizottság „Fit for 55” javaslata az új személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási szabványok felülvizsgálatára irányul, hogy ezzel is hozzájáruljanak a 2030-as éghajlati célkitűzésekhez és a klímasemlegességhez.
Elemzés
Az újonnan üzembe helyezett személygépkocsik átlagos szén-dioxid-kibocsátása kilométerenként mutató Magyarországon és az unióban egyaránt csökkent, elsősorban az egyre szigorúbb kibocsátási sztenderdek miatt.
Nemzetközi kitekintés
A 2020-as előzetes adatok alapján megállapítható, hogy az újonnan üzembe helyezett személygépkocsik átlagos kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása tekintetében a V4-országok közül a magyar érték (116,7 g/km) a legkedvezőbb. A lengyel mutató áll a lista alján (125,0 g/km), melynél kicsit előrébb helyezkedik el a szlovák (121,8 g/km) és a cseh (120,9 g/km). Szlovákián kívül a Magyarországgal szomszédos EU-s tagországok értéke a magyarnál kedvezőbb, az uniós mutatónál (108,2 g /km) azonban rosszabb: román (115,4 g/km), szlovén (114,1 g/km), osztrák (113,0 g/km).
A V4- és a szomszédos EU-s tagországok közül Horvátország (112,2 g/km) értéke a legjobb.
A kiadvány adatai 2022. október 31-én rendelkezésre álló adatokat tartalmaznak, a frissebb adatokért kérjük, keressék fel a mutatóknál megjelölt STADAT-linkeket, a kézirat lezárását követő frissítések ott érhetők el.