Definíciók
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) szerint „személygépkocsi: személyszállítás céljára készült olyan gépkocsi, amelyben – a vezető ülését is beleértve – legfeljebb 9 állandó ülőhely van”.
Az elektromos személygépkocsi villanymotorral meghajtott autó, a meghajtáshoz az elektromos energiát leggyakrabban akkumulátorból nyeri.
Relevancia
Az Európai Bizottság „Fit for 55” klímavédelmi csomagja szerint a környezetvédelmi célok megvalósítása érdekében 2030-ra 55%-kal csökkentené, míg 2035-re a nullára szorítaná a járművekből származó széndioxid-kibocsátást. Ehhez kapcsolódva az Európai Parlament 2022. június elején döntött arról, hogy 2035-től az unió tagállamaiban csak elektromos meghajtású új személygépkocsit lehet majd vásárolni.
Elemzés
2000-ben Magyarországon százezer személygépkocsi közül még csaknem 40 volt elektromos meghajtású. Ez az arány a válság idejére fokozatosan csökkent, 2008–2009-ben 2 darabra. Az elektromos személygépkocsik aránya 2014 óta egyre gyorsuló ütemben emelkedik, 2021-ben már százezer személygépkocsi közül 468 volt elektromos.
Ez a növekedés többek között annak is köszönhető, hogy 2018-tól a kormányzat állami támogatással segíti az új elektromos autók vásárlását. 2021-ben ez a támogatás maximum 2,5 millió forint volt. Több önkormányzat, így a fővárosi is, ingyenes parkolási lehetőséggel támogatja a zöldrendszámú elektromos autók elterjedését.
Nemzetközi kitekintés
Az európai országok közül évek óta Norvégiában (2020-ban 11,7 ezer) és Izlandon (2020-ban 2,3 ezer) a legtöbb a százezer autón belüli elektromos meghajtásúak száma.
2020-ban az Európai Unióban a százezer személygépkocsi közötti elektromos autók száma Hollandiában volt a legtöbb, csaknem kétezer, ezután Dánia (1,2 ezer), Svédország (1,1 ezer), Luxemburg (1,0 ezer) és Ausztria (0,9 ezer) a sorrend.
A kiadvány adatai 2022. október 31-én rendelkezésre álló adatokat tartalmaznak.