Fő indikátor piktogramja

Ellenállóképes infrastruktúra kiépítése, az inkluzív és fenntartható iparosítás támogatása és az innováció ösztönzése

Rövid táv
Hosszú táv
i
Graikon letöltés PNG képként Graikon letöltés CSV fájl ként
A normál nyomtávú villamosított vasútvonal aránya növekvő trendet követ.

Definíciók

Villamosított vonal, amelynek legalább egy vágánya villamosított. Villamosított pálya a villamos vontatás lehetővé tétele érdekében felsővezetékkel vagy áramvezető sínnel ellátott vágány.

Relevancia

Az Európai Zöld Megállapodás (European Green Deal) a közlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátásának 90%-os csökkentését szorgalmazza annak érdekében, hogy az EU 2050-re klímasemleges gazdasággá váljon. A vasút az egyik legkevésbé CO2-intenzív közlekedési lehetőséget kínálja, a környezetbarát és hatékony fuvarozás egyik kulcsává válhat. A CO2-kibocsátás csökkentéséhez hozzájárulhat a villamosított vasútvonalak bővítése.

Elemzés

A villamosított vasútvonal hossza Magyarországon 2023-ban 3368 km volt, 2022-höz képest 147 km-rel nőtt. A legmagasabb normál nyomtávú villamosított vasútvonalaránnyal a közép-magyarországi régió (89%), illetve a nyugat-dunántúli régió (71%) rendelkezik, legalacsonyabb arányban a dél-alföldi régióban (27%), illetve az észak-alföldi régióban (32%) fordul elő.

Nemzetközi kitekintés

2022-ben Magyarországon a villamosított vasúti vonal aránya 40,7%. Az európai államok közül a legmagasabb arányt Svájc (99,8%), illetve Luxemburg (96,7%) képviselte. A V4-ek közül Lengyelország rendelkezik a legmagasabb villamosított vasúti vonal aránnyal (63%). A hazánkkal szomszédos országok közül Ausztriában a legmagasabb (72%), Romániában a legalacsonyabb (38%) a villamosított vasúti vonalak aránya. Magyarországon 2007 és 2022 között az országos, működtetett, normál nyomtávú hosszon belül a villamosított, működtetett vasútvonal aránya 8 százalékponttal, 35-ról 43%-ra emelkedett.