Fő indikátor piktogramja

Az inkluzív, méltányos és minőségi oktatás biztosítása, valamint az élethosszig tartó tanulás lehetőségeinek elősegítése mindenki számára

Rövid táv
Hosszú táv
i
Graikon letöltés PNG képként Graikon letöltés CSV fájl ként
Az elmúlt 20 évben több mint 1400 iskola csatlakozott az Ökoiskola Hálózathoz, amelyben a tanulók egyharmada tanulhat.

Definíciók

Az iskolák 2005-től csatlakozhatnak az Ökoiskola Hálózathoz, 2005-től mint ökoiskolák, 2012-től mint örökös ökoiskolák. Az ökoiskolákat feladatellátási hely szinten – 2020-tól a szakképző intézményeket működési hely szinten – tartjuk nyilván. Az Ökoiskola Hálózathoz évente meghirdetett, központi kritériumrendszerrel rendelkező pályázat útján lehet csatlakozni. A pályázás során az intézmények a kritériumok mentén, reflektív ciklusban értékelik addigi tevékenységeiket, és vállalásokat tesznek. A vállalásokat a következő pályázati ciklusban értékelik. A sikeresen pályázó intézmények először Ökoiskola címet kapnak, amelyet három év múlva megújíthatnak. Két egymást követő sikeres címelnyerést követően Örökös Ökoiskola címre pályázhatnak. Az Ökoiskola pályázatok elbírálását a köznevelésért felelős minisztérium által koordinált szakmai testület végzi. Az Örökös Ökoiskola címmel rendelkező intézmények működését az Oktatási Hivatal munkatársai monitorozzák. A hálózati tagság anyagi elismeréssel nem jár, az ökoiskolák pedagógusai az Oktatási Hivatal szakmai támogatásában részesülnek.

A Magyarországi Ökoiskola Hálózat számos nemzetközi elismerést kapott, többek között az UNESCO a fenntarthatóságra nevelést szolgáló jó gyakorlatai között tartja számon.

Relevancia

Az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljai közül a 4.7. a fenntarthatóságra nevelést helyezi a fókuszba, mint a fenntarthatósággal kapcsolatos célok elérésének egyik sarokkövét. Eszerint 2030-ra elérendő cél, hogy minden tanuló megszerezze a fenntartható fejlődés előmozdításához szükséges tudást és készségeket, többek között azáltal, hogy oktatásban részesül a fenntartható fejlődésről és életmódról, az emberi jogokról, a nemek egyenlőségéről, a békés és erőszakmentes kultúra jelentőségéről, a globális felelősség szemléletéről és a kultúra fenntartható fejlődéshez történő hozzájárulásáról.

Az Ökoiskola Hálózat az OECD által életre hívott Environmental School Initiatives (Környezeti Iskolai Kezdeményezések) nemzetközi szakértői hálózat által kidolgozott, az egész-intézményes környezeti nevelés alapelvein nyugvó módszertan alapján alakult meg hazánkban 22 köznevelési intézmény részvételével 2000-ben, a köznevelésért és a környezetvédelemért felelős minisztériumok támogatásával. Az Ökoiskola Hálózathoz 2005 óta pályázat útján lehet csatlakozni. A taglétszám azóta szinte töretlenül növekszik.

Elemzés

A 2024. szeptember 1-jén kezdődő 2024/2025. tanévben 1415 feladatellátási hely (a szakképzés esetében működési hely) viseli az Ökoiskola vagy az Örökös Ökoiskola címet.

Az Ökoiskola Hálózat tagjainak a többsége általános iskola, mintegy egynegyede középiskola. A tag középiskolák nagyobb része köznevelési, kisebb része szakképző intézmény. Alapfokú művészeti iskolák, gyógypedagógiai intézmények és kollégiumok is megtalálhatók az Ökoiskola Hálózatban.

Az Ökoiskola és Örökös Ökoiskola címmel rendelkező intézmények száma 2005 és 2014 között folyamatosan nőtt. A 2014-es látszólagos visszaesés oka az volt, hogy a köznevelés intézményrendszere átalakult, intézményeket vontak össze. Az első alkalommal pályázó intézmények száma 2017-től egyre növekvő tendenciát mutat, az örökös ökoiskolák száma évről-évre gyarapodik. Ez az Ökoiskola Hálózat fenntartójának törekvéseit tükrözi vissza.