Definíciók
2013. szeptember 1-jétől a gyermekvédelmi törvény szabályozza a hátrányos helyzetű (HH-s) és a halmozottan hátrányos helyzetű (HHH-s) gyermek, illetve fiatal felnőtt fogalmát, tekintettel a köznevelés területénél általánosabb, gyermekvédelmi szempontú jelentőségére. Hátrányos helyzetű (HH) az a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre (RGYK) jogosult gyermek, nagykorúvá vált gyermek vagy fiatal felnőtt, aki esetében az alábbi körülmények közül egy fennáll: a szülő vagy a családba fogadó gyám alacsony iskolai végzettséggel rendelkezik, alacsony foglalkoztatottságú, vagy a gyermek, ill. fiatal felnőtt elégtelen lakókörnyezetben, illetve lakáskörülmények között él. Az újraszabályozással a hátrányos helyzet kompenzálására a korábbinál szélesebb körben nyílt lehetőség, így például már 0–24 éves kor között lehet igényelni a minősítést a települési önkormányzatok jegyzőitől, miközben az elbírálás alapja továbbra is az RGYK-ra való jogosultság.
Relevancia
A társadalmi felzárkózás olyan viszonyok kialakítását kívánja meg, amelyek hosszú távon mindenki számára biztosítják a társadalmi-gazdasági részvétel alapfeltételeit. A gyermekkori hátrányok feltárása és mielőbbi leküzdése kulcsfontosságú a későbbi boldogulás szempontjából. A nehéz sorsú gyermek hátrányainak kompenzálása, esélyeinek növelése, minél sikeresebb társadalmi integrációjának elősegítése érdekében a gyermekjólét és a gyermekvédelem komplex rendszere többféle beavatkozási lehetőséget kínál.
Elemzés
A hátrányos helyzet jegyző általi megállapítására a jogszabály 2013 óta ad lehetőséget. A jogintézmény első teljes évében, 2014-ben 78,7 ezer gyermek és fiatal felnőtt kapta meg a hátrányos helyzetű („HH”) minősítést. Ezt követően azonban jelentős növekedésnek indult az ilyen besorolású gyermekek és fiatal felnőttek száma: 2017-ben már majdnem 35%-kal több, 106,2 ezer fő volt ebbe a kategóriába sorolható. Természetesen a hátrányos helyzetű minősítéssel rendelkező személyek számának alakulása soha nem volt független a másik hasonló, szintén jegyző általi besorolású kategóriába tartozókétól, a halmozottan hátrányos helyzetűekétől. A két kategóriába tartozó gyermekek és fiatal felnőttek összesített száma 2014 ben volt a maximumon, a hátrányos helyzetűek számának növekedése tehát inkább a kategóriák közötti átsorolódás eredményének mondható.
A hátrányos helyzetű gyermekek és fiatal felnőttek számának 2016 és 2017 közötti jelentős növekedésével párhuzamosan a kiskorú lakosságon belüli arányuk is megnőtt: míg 2014-ben ezer 0–17 éves kiskorúra még csak 42,3, addig 2017-ben már 58,5 HH-s gyermek jutott. 2018-óta azonban csökken a hátrányos helyzetű gyermekek és fiatal felnőttek száma és ezzel párhuzamosan az azonos korosztályú népességen belüli aránya is (utóbbi 2023-ra 46,9 főre mérséklődött). A hátrányos helyzetűeken belül mindig is túlnyomó többségben voltak a kiskorúak, 2023-ban az összes hátrányos helyzetű gyermeknek és fiatal felnőttnek már a 96,8%-a volt kiskorú, míg 2014-ben a 92,6%-a.
A kategórián belül jelentős változás történt az évek során a minősítés okára vonatkozóan: noha mindig is a szülő(k) vagy a családba fogadó gyám alacsony iskolai végzettsége volt a HH-s minősítés legjellemzőbb oka, ám amíg ez 2014 ben a HH-s kiskorúak 65,1%-ánál állt fenn, addig 2023 végén már a 90%-ra volt jellemző. Ez a növekedés elsősorban a második leggyakoribb minősítési ok, a szülő(k) vagy a családba fogadó gyám alacsony foglalkoztatottsági státusza miatti HH-s besorolások számának csökkenésére vezethető vissza, ugyanis 2014-ben a kategóriába tartozó kiskorúak 29,3%-a emiatt kapta a minősítését, 2023-ban már mindössze 5,8%-ukra volt jellemző. Az elégtelen lakáskörülmények viszonylag stabilan a HH-s kiskorúak 4-6%-a esetében játszottak közre a besorolásban.
A HH minősítéssel rendelkező kiskorúak ezer azonos korú lakosra vetített száma összességében tehát 46,9 fő volt 2023-ban, az országon belül azonban jelentős területi különbségek adódtak. Szabolcs-Szatmár-Bereg (116,9 fő) és Borsod-Abaúj-Zemplén (112,7 fő) vármegyében az országos átlagnál közel két és félszer több gyermek élt olyan szülők gondozásában, akik alacsony iskolai végzettségük, foglalkoztatottságuk vagy elégtelen lakókörnyezetük miatt nem tudtak megfelelő életminőséget biztosítani számukra. Emellett Észak-Magyarország és Észak-Alföld többi vármegyéjében, Dél-Dunántúl vármegyéiben és Csongrád-Csanád vármegye kivételével a Dél-alföldi régióban haladta meg az arány az országos átlagot. A legkedvezőbb helyzetben Győr-Moson-Sopron vármegye és a főváros fiataljai voltak, ahol ezer 0–17 éves korú lakosból 5,2, illetve 5,6 fő helyzete számított hátrányosnak.
Nemzetközi kitekintés
A hátrányos helyzetűvé nyilvánítás hazánkban alkalmazott ismérvei a gyermekszegénységgel foglalkozó európai összehasonlításokban is visszaköszönnek. A nemzetközi szakirodalom és az Eurostat leggyakrabban a szegénység és a társadalmi kirekesztődés kockázatának kitett gyermekek számáról közöl adatokat. Az Eurostat adatai alapján az Európai Unióban 2023-ban átlagosan 24,8%-ot ért el a szegénységi és kirekesztődési kockázatnak kitett gyermekek aránya. Ez az érték Romániában volt a legmagasabb (39%), amelyet Spanyolország és Bulgária követett. Szlovéniában volt a legalacsonyabb (10,7%), utánuk a finnek és a dánok következtek a legkisebb arányú gyermekszegénységi kockázattal rendelkező országok sorában.