Fenntartható fejlődési célok

Fő indikátor piktogramja

Sürgős lépések megtétele a klímaváltozás és hatásainak leküzdésére

Rövid táv
Hosszú táv
i
Graikon letöltés PNG képként Graikon letöltés CSV fájl ként
Helyközi viszonylatban a szárazföldi személyszállítás a vasutas és az autóbuszos közlekedést foglalja magában.

Definíciók

A személyszállítás teljesítményét utaskilométerben fejezzük ki, amely alatt egy utas egy kilométerre történő szállítását, összesítve pedig az utasok által megtett távolság egészét értjük.

Relevancia

A 2011-ben jóváhagyott uniós közlekedéspolitikai célkitűzés szerint biztosítani kell, hogy 2050-re a 300 kilométert meghaladó személyszállítás nagyobbrészt vasúton bonyolódjon. A személyszállítás szerkezetének változtatása, közép-, illetve hosszabb távon pedig a környezetkímélőbb közlekedési módozatokra való átállás összhangban van a hazai stratégiai elképzeléssel.

Elemzés

Az összesített helyközi autóbuszos és vasúti személyszállítási teljesítmény 2004-től csökkenő tendenciát mutat egészen a 2009-es mélyponting, amikor a trend megfordult, és a teljesítmény a 2019-es évre megközelítette az ezredforduló körüli szintet, amely – a pandémiás helyzettel összefüggésben – 2020-tól ismét, és a korábbiaknál jelentősebben, csökkent. E két szállítási módozat összteljesítményén belül a vasúti személyszállítás aránya a 2000-es évek közepétől fokozatosan csökkent. A legmagasabb, 47%-os, az uniós közlekedéspolitikai célt megközelítő részesedés még 2002-ben és 2004-ben volt megfigyelhető, majd az arány 2020-ra – több mint 10 százalékponttal – 34%-ra csökkent. 2021–2022-ben összességében 7 százalékpontos növekedés következett be, így az utóbbi évben a vasút részaránya 41% volt.

Nemzetközi kitekintés

2021-ben az Európai Unió (EU27_2020) tagállamai közül Hollandiában volt a legmagasabb a vasúti személyszállítás1 szárazföldin belüli aránya (79%), ezt követte Franciaország és Németország 65, illetve 58%-kal. Magyarország (31%) a 44%-os uniós átlag és a 39%-os V4-országok átlaga2 alatt, az uniós rangsor 15. helyén állt. A vasúti közlekedéssel rendelkező tagországok közül Litvánia, Írország és Görögország zárták a listát.

A kiadvány adatai 2022. október 31-én rendelkezésre álló adatokat tartalmaznak, a frissebb adatokért kérjük, keressék fel a mutatóknál megjelölt STADAT-linkeket, a kézirat lezárását követő frissítések ott érhetők el.