Megfizethető, megbízható, fenntartható és modern energiához való hozzáférés biztosítása mindenki számára
Definíciók
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) szerint a „személygépkocsi: személyszállítás céljára készült olyan gépkocsi, amelyben – a vezető ülését is beleértve – legfeljebb 9 állandó ülőhely van”. Az elektromos személygépkocsi villanymotorral meghajtott autó, a meghajtáshoz az elektromos energiát leggyakrabban akkumulátorból nyeri.
Relevancia
Az Európai Bizottság „Fit for 55” klímavédelmi csomagja szerint a környezetvédelmi célok megvalósítása érdekében 2030-ra 55%-kal csökkentené, míg 2035-re a nullára szorítaná a járművekből származó szén-dioxid-kibocsátást. Ehhez kapcsolódva az Európai Parlament 2022. június elején döntött arról, hogy 2035-től az unió tagállamaiban csak elektromos meghajtású új személygépkocsit lehet majd vásárolni.
Elemzés
2000-ben Magyarországon százezer személygépkocsi közül még csaknem 40 volt elektromos meghajtású. Ez az arány a válság idejére fokozatosan csökkent, 2008–2009-ben 2 darabra. Az elektromos személygépkocsik aránya 2014 óta egyre gyorsuló ütemben emelkedik, 2022-ben már százezer személygépkocsi közül 729 volt elektromos. Ez a növekedés többek között annak is köszönhető, hogy 2018-tól állami támogatás is segíti az új elektromos autók vásárlását. Több önkormányzat, így a fővárosi is, ingyenes parkolási lehetőséggel támogatja a zöldrendszámú elektromos autók elterjedését.
Nemzetközi kitekintés
Az európai országok közül évek óta Norvégiában (2021-ben 15,5 ezer) a legtöbb a százezer autón belüli elektromos meghajtásúak száma. 2021-ben az Európai Unióban a százezer személygépkocsi közötti elektromos autók száma Hollandiában volt a legtöbb, 2,8 ezer, ezután Dánia (2,4 ezer), Svédország (2,2 ezer), Luxemburg (1,8 ezer) és Ausztria (1,5 ezer) következik a sorban.
A kiadvány adatai 2022. október 31-én rendelkezésre álló adatokat tartalmaznak.