Definíciók
Villamosított vonal, amelynek legalább egy vágánya villamosított. Villamosított pálya a villamos vontatás lehetővé tétele érdekében felsővezetékkel vagy áramvezető sínnel ellátott vágány.
Relevancia
Az Európai Zöld Megállapodás (European Green Deal) a közlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátásának 90%-os csökkentését szorgalmazza annak érdekében, hogy az EU 2050-re klíma semleges gazdasággá váljon. A vasút az egyik legkevésbé CO2-intenzív közlekedési lehetőséget kínálja, a környezetbarát és hatékony fuvarozás egyik kulcsává válhat. A CO2 kibocsátás csökkentéséhez hozzájárulhat a villamosított vasútvonalak bővítése.
Elemzés
A villamosított vasútvonal hossza Magyarországon 2022-ben 3 221 km volt, 2021-hez képest nem változott. A legmagasabb normál nyomtávú villamosított vasútvonal aránnyal a közép-magyarországi régió (87%), illetve a nyugat-dunántúli régió (71%) rendelkezik, legalacsonyabb arányban a dél-alföldi régióban (26%), illetve az észak-alföldi régióban (28%) fordul elő.
Nemzetközi kitekintés
2022-ben Magyarországon a villamosított vasúti vonal aránya 40,7%. Az európai államok közül a legmagasabb arányt Svájc (99,8%), illetve Luxemburg (96,7%) képviselte. A V4-ek közül Lengyelország rendelkezik a legmagasabb villamosított vasúti vonal aránnyal (63%). A Magyarországgal szomszédos országok közül Ausztriában a legmagasabb a villamosított vasúti vonal aránya (72%), legkedvezőtlenebb aránnyal rendelkező szomszédos ország Románia (38%)1 . Magyarországon 2007 és 2022 között az országos, működtetett, normál nyomtávú hosszon belül a villamosított, működtetett vasútvonal aránya 8 százalékponttal, 35-ról 43%-ra emelkedett.
STADAT-táblák
24.1.1.30.Út- és vasúthálózat (kilométer)A kiadvány adatai 2022. október 31-én rendelkezésre álló adatokat tartalmaznak, a frissebb adatokért kérjük, keressék fel a mutatóknál megjelölt STADAT-linkeket, a kézirat lezárását követő frissítések ott érhetők el.