Békés és befogadó társadalmak támogatása a fenntartható fejlődés érdekében, az igazságszolgáltatáshoz való hozzáférés biztosítása mindenki számára és a hatékony, elszámoltatható és mindenki számára nyitott intézmények kiépítése minden szinten
Definíciók
Az e-kormányzás elérhetőségét a honlappal rendelkező közigazgatási intézmények aránya fejezi ki. Az intézmény önálló honlapjának tekintjük azokat az oldalakat is, amelyek tartalmának és stílusának kialakításába az intézmény beleszól függetlenül attól, hogy azt a felettes szerv vagy a helyi informatikus alakította-e ki. Az e-kormányzás lakosság általi használatának indikátora leírja, hogy a felmérést megelőző 12 hónapban a 16–74 év közötti lakosság hány százaléka létesített elektronikus kapcsolatot közintézményekkel, továbbá használta az elektronikus közigazgatási honlapokat információszerzésre, űrlapok letöltésére vagy nyomtatására, illetve a kitöltött formanyomtatványok online benyújtására. A lakossági használatra vonatkozó eredmények a 2022-ben végrehajtott felmérésből, míg a közigazgatási intézmények által nyújtott szolgáltatásokra vonatkozó indikátorok a 2021. évi adatokat tartalmazó, 2022-ben beérkezett adatgyűjtésből származnak.
A lakossági használatra vonatkozó adatok forrását biztosító, uniós szinten harmonizált lakossági felmérés modellkérdőívében felülvizsgálták az e-közigazgatás használatára vonatkozó modult. Emiatt 2022-től megváltozott (a korábbiakhoz képest részletesebb lett) az egyéni IKT használatát jellemző e-ügyintézési struktúra, illetve a tevékenységek egyes elemeinek megnevezése és tartalma. Ennek következtében az egyes tevékenységek 2022. évi adatai nem hasonlíthatók össze a korábbi évek adataival.
A magánszemélyek által a hatóságok, közhivatalok, közintézmények honlapjainak vagy applikációinak használata az alábbi főbb online tevékenységeket foglalja magában: információszerzés vagy információ-hozzáférés;
- űrlapok letöltése/nyomtatása;
- időpontfoglalás;
- a magánszemély digitális postafiókjába érkezett hivatalos értesítések, dokumentumok és azok kezelése;
- adóbevallás benyújtása;
- hivatalos dokumentumok vagy igazolások, ellátások vagy jogosultságok online igénylése, illetve egyéb kérelmek, igények vagy panaszok online benyújtása.
Relevancia
Az információs és kommunikációs technológiák gyors ütemű fejlődése és azok igénybevétele meghatározza a társadalom és a gazdaság fejlődésének és átalakulásának irányát. Az e-közigazgatás jelentős eszköz a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos célok megvalósításában.
Elemzés
2021-ben a közigazgatási szervezetek mindegyike rendelkezett önálló honlappal. A közhivatalok és a közintézmények honlapjain elérhető információk és az elektronikus módon intézhető ügyek körének folyamatos bővülésével párhuzamosan nőtt a lakossági használat aránya is. 2022-ben a hazai 16–74 évesek 69%-a töltött le valamely közhivatal, közintézmény honlapjáról űrlapot magáncélú ügyintézés miatt. 2010-ben még a magyarországi lakosság körében az űrlapot interneten keresztül letöltők aránya mindössze 24% volt.
Az e-közigazgatás fejlettségének egyik fontos mutatószáma a honlapok elterjedtsége és a felhasználók számára nyújtott szolgáltatások köre. 2021-ben a megfigyelt közigazgatási intézmények 100%-a rendelkezett saját honlappal, ez 11 százalékponttal meghaladta a 2019. évi felmérés eredményét. Az államigazgatási intézmények és az önkormányzatok szinte mindegyikének volt saját honlapja. 2021-ben az önálló honlappal rendelkező önkormányzati szervek aránya 11 százalékponttal emelkedett, az államigazgatási intézmények esetében a növekedés meghaladta a 12 százalékpontot a két évvel korábbihoz képest (önkormányzatok 89% és államigazgatási szervezetek 88%). A közigazgatási szervezetek honlapjainak 12%-a nyújtott lehetőséget más nyelven is tájékozódni. A csökkent látóképességgel rendelkezők számára akadálymentesített honlapok aránya 28% volt, 9,8 százalékponttal nagyobb, mint 2019-ben.
A közigazgatási intézmények honlapjain 2021-ben is a legnagyobb, egyaránt 89%-os arányban a helyi közösséget érintő hírekről, illetve szervezeti információkról és elérhetőségekről lehetett tájékozódni. Az államigazgatási szervezetek és az önkormányzatok honlapjainak 88%-a tartalmazott ügyfélszolgálati, 79%-a pályázatokkal, ösztöndíjakkal kapcsolatos, 76%-a pedig közérdekű (oktatás, egészségügy, szociális ellátás) információkat is.
Nemzetközi kitekintés
Az e-kormányzat használatának legátfogóbb mutatója a közhivatalokkal – az elmúlt 12 hónapban – elektronikus ügyintézési kapcsolatba lépők aránya. 2022-ben az elektronikus kapcsolatot létesítők aránya Magyarországon 73% volt, amely 5,1 százalékponttal felülmúlta az uniós átlagot. A közintézmények honlapjáról információkat szerzők (70%) és az űrlapokat letöltők aránya (69%) tekintetében a hazai mutató értéke jelentős mértékben meghaladta az EU27-tagországok átlagát (51, illetve 44%).
A kiadvány adatai 2022. október 31-én rendelkezésre álló adatokat tartalmaznak, a frissebb adatokért kérjük, keressék fel a mutatóknál megjelölt STADAT-linkeket, a kézirat lezárását követő frissítések ott érhetők el.