Definíciók
Az Infotv. 3. § 5. pontja alapján közérdekű adat: az állami vagy helyi önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot ellátó szerv vagy személy kezelésében lévő és tevékenységére vonatkozó vagy közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett, a személyes adat fogalma alá nem eső, bármilyen módon vagy formában rögzített információ vagy ismeret, függetlenül kezelésének módjától, önálló vagy gyűjteményes jellegétől, így különösen a hatáskörre, illetékességre, szervezeti felépítésre, szakmai tevékenységre, annak eredményességére is kiterjedő értékelésére, a birtokolt adatfajtákra és a működést szabályozó jogszabályokra, valamint a gazdálkodásra, a megkötött szerződésekre vonatkozó adat.
Az Infotv. 28. § (1) bekezdése kimondja, hogy közérdekű adat megismerése iránt szóban, írásban vagy elektronikus úton bárki igényt nyújthat be.
Relevancia
Az ENSZ Fenntartható Fejlődési Keretrendszer, 2030 (The 2030 Agenda for Sustainable Development) 16.10 alcélja Az információhoz történő nyilvános hozzáférés biztosítása, és az alapvető szabadságjogok védelme a nemzeti jogszabályokkal és a nemzetközi megállapodásokkal összhangban. Az információhoz történő hozzáférést jól demonstrálja a teljesített közérdekű adatigénylések száma a benyújtottak arányában. Az UNESCO hangsúlyozza, hogy ami nem mérhető, azon nem lehet javítani, ezért különösen fontosnak tartja, hogy a közérdekű adatokhoz való hozzáférést felügyelő nemzeti szervezet pontos adatokkal rendelkezzen a teljesített és elutasított adatigénylések számáról.
Elemzés
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 30. § (3) bekezdése előírja, hogy az elutasított közérdekű adatigénylésekről, valamint az elutasítások indokairól az adatkezelőknek nyilvántartást kell vezetniük, és az abban foglaltakról minden évben január 31-éig tájékoztatniuk kell a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságot (a továbbiakban: NAIH). Ennek ellenére e kötelezettségének nem minden közfeladatot ellátó vagy közpénzt felhasználó szervezet tesz eleget. Az adatszolgáltató szervek száma ugyanakkor folyamatosan nő, 2017-ben 219 adatszolgáltató szerv nyújtott be jelentést a NAIH részére, 2021-ben már 1011, 2022-ben 1350. A teljesített adatigénylések száma 2017 és 2020 között minden évben 70% fölött volt. 2021-ben azonban 66,2%-ra csökkent, majd 2022-ben enyhén nőtt 66,5%-os teljesítési aránnyal. Az adatigénylés elutasítása lehet jogszerű is, ugyanakkor arról nem áll rendelkezésre adat, hogy az elutasítások hány százaléka volt jogszerű. A hazai 2021-es adatok 11 százalékponttal maradnak el az UNESCO-felmérés 39 ország adatai alapján megállapított értéktől.
Nemzetközi kitekintés
Az UNESCO felelős a Fenntartható Fejlődési Célok (SDG) 16.10.2. indikátoráért, ennek keretében minden évben felmérést készít a közérdekű adatokhoz való hozzáférésről, ezen belül pedig a benyújtott és elutasított adatigénylések számáról. 2021-ben 39 ország adatai alapján a benyújtott adatigénylések 77%-át teljesítették.
A kiadvány adatai 2022. október 31-én rendelkezésre álló adatokat tartalmaznak.