Definíciók
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) szerint a „személygépkocsi: személyszállítás céljára készült olyan gépkocsi, amelyben – a vezető ülését is beleértve – legfeljebb 9 állandó ülőhely van”. Az elektromos személygépkocsi villanymotorral meghajtott autó, a meghajtáshoz az elektromos energiát leggyakrabban akkumulátorból nyeri.
Relevancia
Az Európai Bizottság „Fit for 55” klímavédelmi csomagja szerint a környezetvédelmi célok megvalósítása érdekében 2030-ra 55%-kal csökkentené, míg 2035-re a nullára szorítaná a járművekből származó szén-dioxid-kibocsátást. Ehhez kapcsolódva az Európai Parlament 2022. június elején döntött arról, hogy 2035-től az unió tagállamaiban csak elektromos meghajtású új személygépkocsit lehet majd vásárolni.
Elemzés
2000-ben Magyarországon százezer személygépkocsi közül még 38 volt elektromos meghajtású. Ez a szám a válság idejére fokozatosan csökkent, 2008–2009-ben 2 darabra. Az elektromos személygépkocsik aránya 2014 óta egyre gyorsuló ütemben emelkedik, 2023-ban már százezer személygépkocsi közül 989 volt elektromos. Ez a növekedés többek között annak is köszönhető, hogy 2018-tól állami támogatás is segíti az új elektromos autók vásárlását. Több önkormányzat, így a fővárosi is, ingyenes parkolási lehetőséggel támogatja a zöld rendszámú elektromos autók elterjedését.
Nemzetközi kitekintés
Az európai országok közül évek óta Norvégiában a legtöbb (2023-ban 23,9 ezer) a százezer személygépkocsin belüli elektromos meghajtásúak száma. 2023-ban az Európai Unióban a százezer személygépkocsi közötti elektromos autók száma Dániában volt a legtöbb, 7,1 ezer, ezután Svédország (5,9 ezer), Luxemburg (5,1 ezer), Hollandia (5,0 ezer) és Belgium (3,0 ezer) következett a sorban.