Definíciók
Az e-kormányzás elérhetőségét a honlappal rendelkező közigazgatási intézmények aránya fejezi ki. Az intézmény önálló honlapjának tekintjük azokat az oldalakat is, amelyek tartalmának és stílusának kialakításába az intézmény beleszól függetlenül attól, hogy azt a felettes szerv vagy a helyi informatikus alakította-e ki. Az e-kormányzás lakosság általi használatának indikátora leírja, hogy a felmérést megelőző 12 hónapban a 16–74 év közötti lakosság hány százaléka létesített elektronikus kapcsolatot közintézményekkel, továbbá használta az elektronikus közigazgatási honlapokat információszerzésre, űrlapok letöltésére vagy nyomtatására, illetve a kitöltött formanyomtatványok online benyújtására. A lakossági használatra vonatkozó eredmények a 2023-ban végrehajtott felmérésből, míg a közigazgatási intézmények által nyújtott szolgáltatásokra vonatkozó indikátorok a 2023. évi adatokat tartalmazó, 2024-ben beérkezett adatgyűjtésből származnak.
A lakossági használatra vonatkozó adatok forrását biztosító, uniós szinten harmonizált lakossági felmérés modellkérdőívében felülvizsgálták az e-közigazgatás használatára vonatkozó modult. Emiatt 2022-től megváltozott (a korábbiakhoz képest részletesebb lett) az egyéni IKT (információs és kommunikációs technológiák) használatát jellemző e-ügyintézési struktúra, illetve a tevékenységek egyes elemeinek megnevezése és tartalma. Ennek következtében az egyes tevékenységek adatai 2022-től nem hasonlíthatók össze a korábbi évek adataival.
A magánszemélyek által a hatóságok, közhivatalok, közintézmények honlapjainak vagy applikációinak használata az alábbi főbb online tevékenységeket foglalja magában:
- információszerzés vagy információ-hozzáférés;
- űrlapok letöltése/nyomtatása;
- időpontfoglalás;
- a magánszemély digitális postafiókjába érkezett hivatalos értesítések, dokumentumok és azok kezelése;
- adóbevallás benyújtása;
- hivatalos dokumentumok vagy igazolások, ellátások vagy jogosultságok online igénylése.
Relevancia
Az információs és kommunikációs technológiák gyors ütemű fejlődése és azok igénybevétele meghatározza a társadalom és a gazdaság fejlődésének és átalakulásának irányát. Az e-közigazgatás jelentős eszköz a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos célok megvalósításában.
Elemzés
2023-ban a közigazgatási szervezetek mindegyike rendelkezett önálló honlappal. A közhivatalok és a közintézmények honlapjain elérhető információk és az elektronikus módon intézhető ügyek körének folyamatos bővülésével párhuzamosan nőtt a lakossági használat aránya is. Magyarországon 2023-ban a 16-74 éves lakosság 76%-a vette igénybe a hatóságok, a közhivatalok, a közintézmények honlapjait vagy applikációit tájékozódás, kapcsolattartás vagy ügyintézés céljából, 70%-a pedig töltött le valamely közhivatal, közintézmény honlapjáról űrlapot magáncélú ügyintézés miatt. 2010-ben még a magyarországi lakosság körében az űrlapot interneten keresztül letöltők aránya mindössze 24% volt.
Az e-közigazgatás fejlettségének egyik fontos mutatószáma a honlapok elterjedtsége és a felhasználók számára nyújtott szolgáltatások köre. 2023-ban a megfigyelt közigazgatási intézmények 100%-a rendelkezett saját honlappal, megegyezően a két évvel korábban első alkalommal elért telítettséggel. Az államigazgatási intézmények és az önkormányzatok szinte mindegyikének volt saját honlapja, ami 12, illetve 11 százalékponttal haladta meg a 2019. évi felmérés eredményét. A közigazgatási szervezetek honlapjainak 16%-a nyújtott lehetőséget más nyelven is tájékozódni. A csökkent látóképességgel rendelkezők számára akadálymentesített honlapok aránya 33% volt, 5,4 százalékponttal nagyobb, mint 2021-ben.
A közigazgatási intézmények honlapjain 2023-ban is a legnagyobb, 91%-os arányban a helyi közösséget érintő hírekről, illetve 90-90%-os arányban ügyfélszolgálati, valamint szervezeti információkról és elérhetőségekről lehetett tájékozódni. Az államigazgatási szervezetek és az önkormányzatok honlapjainak együttesen 84%-a pályázatokkal, ösztöndíjakkal kapcsolatos, 79%-a közérdekű (oktatás, egészségügy, szociális ellátás) információkat, 65%-a hatályban lévő jogi anyagokat, 61%-a pedig településrendezéssel kapcsolatos információkat is tartalmazott.
Nemzetközi kitekintés
Az e-kormányzat használatának legátfogóbb mutatója a közhivatalokkal – az elmúlt 12 hónapban – elektronikus ügyintézési kapcsolatba lépők aránya. 2023-ban az elektronikus kapcsolatot létesítők aránya Magyarországon 76% volt, amely 6,3 százalékponttal felülmúlta az uniós átlagot. A közintézmények honlapjáról információkat szerzők (73%) és az űrlapokat letöltők aránya (70%) tekintetében a hazai mutató értéke jelentős mértékben meghaladta az uniós tagországok átlagát (54, illetve 40%).