Definíciók
Az elemzés alapja a kormányzati kiadások funkciók szerinti osztályozásának (COFOG) 09. számú oktatásfőcsoportja GDP-hez viszonyított aránya. Az oktatási kiadások a következő tételeket tartalmazzák: bruttó felhalmozás, munkavállalói jövedelem, folyó termelőfelhasználás, egyéb termelési adók, pénzbeni és természetbeni társadalmi juttatások, folyó transzferek és beruházási transzferek. Az adatok forrása az Eurostat által 2021 februárjában jóváhagyott COFOG-statisztika, amely a 2019. évi előzetes számításokat tartalmazza.
Relevancia
Az oktatás meghatározó szerepet játszik egy ország versenyképességének fenntartásában. Befolyásolja a lakosság műveltségi szintjét, az állampolgárok munkaerőpiaci versenyképességét, és fontos a gazdaság igényeinek kielégítése szempontjából is. Emiatt nagy jelentősége van a kormányzat által az oktatásra fordított kiadások nagyságának, amely a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia egyik kulcsindikátora is.
Elemzés
A kormányzat oktatási kiadásainak GDP-hez mért aránya az 1995 és 2019 közötti időszakban átlagosan 5,3% volt. 2003 és 2006 között az átlag elérte a 6,1%-ot is (2003-ban 6,4%-ot), utána viszont csökkenő trend érvényesült. A mélypont 2012-ben és 2013-ban volt, ekkor csupán 4,7%-ot tett ki, ezt követően is a mutató alig haladta meg az 5%-os értéket, valamint 2019-ben újra mindössze 4,7% volt.
Nemzetközi kitekintés
2019-ben az Európai Unió 28 tagállamában átlagosan 4,7% volt a kormányzat oktatási kiadásainak nagysága a GDP-hez képest. Svédországban költöttek a legnagyobb arányban oktatásra a GDP-hez viszonyítva (6,9%), amelyet Dánia, Belgium, Észtország és Lettország követett. A legkevesebbet Írországban költötték (a GDP 3,1%-át), de Románia, Bulgária és Olaszország ráfordításai sem érték el a 4%-ot.