A számlálóbiztosok kiválasztása
A helyi népszámlálási felelős a számlálóbiztosok kiválasztásakor győződhet meg a jelentkező alkalmasságról. A jelentkezésnél előnyt jelent a középfokú végzettség, továbbá az, ha korábban részt vett népszámlálásban, mikrocenzusban, vagy más, KSH által végrehajtott lakossági adatfelvételben számlálóbiztosként, és munkáját jó minőségben végezte el.
Számlálóbiztos csak nagykorú, cselekvőképes személy lehet.
A számlálóbiztosi munkára jelentkezőknek az alábbi két pontban leírtakkal rendelkezniük kell:
- saját eszközzel és interneteléréssel a felkészüléshez: rendelkezik olyan informatikai eszközzel, amelyen meg tudja tekinteni az e-learning-tananyagot és vizsgázni tud (PC, laptop, tablet stb.);
- elektronikus és telefonos elérhetőséggel: a folyamatos és hatékony kapcsolattartás érdekében rendelkezik mobiltelefonnal és e-mail-címmel (ehhez külön költségkeret áll rendelkezésre).
A jelentkezők kiválasztásának feltételei:
- legalább középfokú végzettség;
- kizárólagosság: annak vállalása, hogy az adatfelvétel ideje alatt a KSH-n kívül más szervezet vagy személy részére az érintett címek és személyek esetében adatgyűjtést, valamint kereskedelmi ügynöki tevékenységet nem végez, illetve a sajtónak nem nyilatkozik;
- magabiztos számítógépes ismeret: legalább alapvető vagy felhasználó szintű számítógépes ismeret, illetve érintőképernyős készülékek használatában való jártasság;
- fizikai erőnlét, terhelhetőség: a számlálóbiztosi munkával járó napi folyamatos munkavégzés, és a jelentős fizikai, szellemi igénybevétel vállalása;
- tanulási készség: a felkészülés során az új ismeretek önálló elsajátításának vállalása, és a vizsgázási kötelezettség tudomásul vétele;
- motiváltság: elkötelezettség, érdeklődés a kérdezői munka, illetve a számlálóbiztosi munka iránt;
- jó fellépés, beszédkészség: érthető, helyes beszéd, jó fogalmazókészség;
- kapcsolatteremtő és kommunikációs készség, nyelvtudás: udvariasság, kedvesség, megfelelő meggyőző erő, a beszélőpartnerre koncentráló figyelem, idegen nyelv ismerete előnyt jelent;
- empátia: a népszámlálás érdekeinek szem előtt tartása mellett, adott esetben az adatszolgáltató felmerülő problémájával való azonosulásra, együttérzésre való képesség;
- lelkiismeretesség, precizitás: a pontos, alapos munkavégzés, illetve az útmutatások, határidők betartásának vállalása, vigyáz a rábízott tabletre és az egyéb kellékekre;
- konfliktuskezelő készség: a kérdezői munkával járó, valamint az adatszolgáltatókkal kapcsolatos problémákat kezelésére való törekvés;
- titoktartás: annak vállalása, hogy a kapott válaszokat bizalmasan kezeli, nem él vissza velük, nem adja át, nem mutatja meg harmadik személynek;
- helyismeret, megfelelő tájékozódási, térképkezelési képesség: az összeírás területén, a településen való helyismeret;
- rugalmas időbeosztás és állandó elérhetőség (mobiltelefon, e-mail-elérhetőség) az adatfelvétel időszakában;
- annak tudomásul vétele, hogy bizonyos személyes adatait (név, számlálóbiztosi azonosító, elérhetőség) a KSH az általa működtetett informatikai rendszerben rögzíti, és a hivatal a Call Centerbe érkező megkeresés esetén az összeírási területén érintett adatszolgáltatónak azonosítás céljából megadhatja;
- nemzetiségi területen előnyt jelent az adott nemzetiség nyelvének ismerete.