Ugrás a tartalomhoz

GINOP PLUSZ-5.2.1-23-2023-00001 projekt

GINOP PLUSZ-5.2.1-23-2023-00001 Mérés-értékelés, tudásbeszámítás és átjárhatóság fejlesztése a szakképzésben

A kiemelt projekt öt komponensből áll. A komponensek megvalósítása hozzájárul a szakképzési rendszer eredményességének és munkaerőpiaci relevanciájának javításához. Az uniós elvárásokkal összhangban cél, hogy a szakképzésben tanulók az egyéni adottságokhoz igazodóan a lehető legmagasabb iskolai végzettséggel lépjenek ki a munkaerőpiacra. A projekt szakmai célja a tudásbeszámításhoz, interaktív szakmai és képesítő vizsgákhoz, valamint a 9. évfolyamos kompetencia mérésekhez kapcsolódó szakképzési rendszert érintő mérés-értékelési fejlesztések megvalósítása. Továbbá cél a szakképző iskola és technikum közötti átjárást segítő eszközök, módszerek kidolgozása.

A projekt komponensei:

  • 9. évfolyamos bemeneti és kimeneti mérés
  • interaktív képesítő és vizsgafeladatok
  • képzési célú validálás, tudásbeszámítás
  • szakképző iskola és a technikum közötti átjárást ösztönző pilot program
  • részvétel a PIAAC programban

A projekt célcsoportja:

  • Szakképzésben oktatók, tanulók, felnőttek, végzett tanulók és a tudásmérést végző szakemberek.
  • Szakpolitikai döntéshozók, elemzésben résztvevő szakértők, mérésben résztvevő felnőttek.

A projekt konzorciumi együttműködésben valósul meg. A konzorcium vezetője a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal. A PIAAC komponens megvalósításában a Központi Statisztikai Hivatal, a pilot programok esetében pedig a bevonásra került szakképzési centrumok a konzorciumi partnerek.

Projekt azonosítószáma: GINOP PLUSZ-5.2.1-23-2023-00001
Projekt elnevezése: Mérés-értékelés, tudásbeszámítás és átjárhatóság fejlesztése a szakképzésben
Támogatási összeg: 9 297 000 000 Ft
Finanszírozási alap: A forrást az Európai Szociális Alap+ és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban biztosítja.
Megvalósítási időtartam: 2023. december 1. - 2027. szeptember 30.
Kedvezményezett neve: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal

PIAAC program

A komponens célja az OECD jelenleg futó Felnőttek Képesség- és Kompetenciamérése Programjának ütemtervében szereplő feladatok lezárása, az eredmények feldolgozása. A program hozzájárul a kapott eredményekre alapozva olyan stratégiák kidolgozásához, amelyek biztosítják az ország sikerességét, fejlődőképességét és felkészültségét a modern kor kihívásaival szemben.

A PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) a felnőtt korú (16–65 év közötti) lakosság kognitív készségeinek, munkaerőpiaci és szociális helyzetének ismétlődő mérésére irányuló adatgyűjtő és adatelemző program, amelyet az OECD egy nemzetközi konzorcium segítségével bonyolít le. Célja a munkaerő képzettségének és motivációinak, valamint a munkaerőpiac fogadóképességének összehangolására irányuló szakpolitikák támogatása, továbbá a jó gyakorlatok és a munkaerőpiaci folyamatok részletes feltárására irányuló nemzeti és nemzetközi szintű elemzések megalapozása. A PIAAC felmérés első ciklusa 2008-ban indult. Magyarország az első ciklus harmadik köréhez csatlakozott. Az első ciklus adatfelvételére 2017-2018-ban került sor hazánkban, az eredményeket pedig 2019 végén publikálták. A PIAAC programot ismétlődőre tervezték, ezáltal lehetővé válik a részt vevő országok eredményeinek időbeli összehasonlíthatósága. A 2018-ban elindult második ciklus keretében Magyarországon 2022. szeptember és 2023. február között zajlott az adatfelvételi időszak. A GINOP-6.2.1-15 kiemelt projektben végzett fenti tevékenységek lezárásaként az adatok feldolgozása és elemzése után az OECD várhatóan 2024 végén teszi elérhetővé az adatbázist, és ezután kezdődhet az eredmények disszeminációja, nemzeti elemzések és tanulmányok készítése.

A PIAAC-mérés a 16–65 éves felnőtt lakosságot reprezentáló, a mintavételtől függően kb. 4500-5000 fős mintán történik. A főmérést egy 1500 fő bevonásával elvégzett tereppróba előzi meg. A mérés két fő részből áll:

  1. 1. Egyrészt egy kb. 60 perces direkt kompetenciamérésből, amely a szövegértést, a számolási készséget, az adaptív problémamegoldó-készséget, illetve az elemi olvasási és számolási készségeket méri.
  2. 2. Másrészt egy kb. 60 perces háttérkérdőívből, amely a mérésben részt vevők demográfiai, iskolázottsági és foglalkoztatási adatairól nyújt információt. A háttérkérdőív kiemelt részét képezi az a blokk, amely a foglalkoztatottakat kérdezi meg arról, hogy milyen kompetenciáikat hasznosítja a munkáltató. A felmérés második ciklusában a háttérkérdőív tartalmaz egy, a válaszadók szociális és érzelmi készségeit mérő kérdésblokkot is.

A PIAAC-vizsgálat a következőkről ad megbízható, nemzetközi összehasonlításra alkalmas információt:

  • részkészségek szintje az alacsony képességszintű felnőttek esetében, akár használnak számítógépet saját bevallásuk szerint, akár nem
  • a népesség megoszlása a szövegértés/szöveghasználat képessége szerint
  • a népesség megoszlása a számolási készség szintje szerint
  • a felnőttek IT környezetben használt problémamegoldó stratégiái
  • a kompetenciamérésen mutatott eredmények és szociokulturális tényezők, valamint egyéb háttérváltozók közötti összefüggések (a háttérkérdőívek adatainak összefüggése a mért kompetenciaszintekkel)

A PIAAC-vizsgálat alapján készült adatbázisok nyilvánosak és kutathatók, az adatbázison alapuló elemzések az oktatáspolitika – különösképpen a felnőttképzés –, valamint a foglalkoztatáspolitika számára fontos következtetések levonására lesznek alkalmasak. Az egyedi adatsorok a vizsgált személyek adatait az adatvédelmi szabályoknak megfelelően, az azonosítást lehetetlenné tévő módon tárolják, illetve bocsátják a felhasználók rendelkezésére.

Széchenyi Terv Plus