On-line vagy nyomtatva?
Magyarországon az ezredforduló óta a kiadott sajtótermékek száma erőteljesen növekszik. 2000-ben 580, 2005-ben már 901 sajtóterméket adtak ki a kiadók; a növekedést a heti, a kétheti és a havilapok piacán bekövetkezett erőteljes változás okozza, hiszen a napilapok száma az ezredforduló óta változatlan (2005-ben 36 napilap volt forgalomban).
Az elmúlt 5 évben a nyomtatott napilapok többsége olvasóik lemorzsolódását tapasztalhatja. Az országos megjelenésű napilapok példányszámai külön-külön - a Metro és a Blikk kivételével - stagnáltak, vagy kismértékben csökkentek. A közéleti és a gazdasági napilapok, illetve a sportnapilap folyamatos és lassú példányszámcsökkenése nem választható el a különböző internetes hírportálok, illetve e napilapok on-line verzióinak megjelenésétől és ezek szerepének jelentős növekedésétől. Ez a tény egyrészt arra készteti a napilapokat, hogy internetes tartalmaikat fejlesszék, illetve, hogy megtalálják és kiaknázzák a nyomtatott és az on-line verziók közötti működés legoptimálisabb lehetőségét (pl. interaktivitás lehetősége: fórumtopikok, szavazási lehetőségek, fizetős tartalmak).
A hetilapok és magazinok példányszámában bekövetkezett növekedés jellemzően nem az egyes lapok példányszámainak emelkedésének, hanem sokkal inkább az új lapok megjelenésének köszönhető. Mindemellett úgy tűnik, hogy e lapok példányszám-változására sokkal kevésbé hat az internethasználat terjedése. Míg 1970-ben a 10 legnagyobb példányszámú hetilap az összes hetilap példányszámának 1,5%-át adta (ez az arány 1980-ban nem változott), addig 1990-ben 1,3, 2000-ben 0,9, míg tavaly mindössze 0,6%-át. 1980-ban a legnagyobb példányszámú 10 hetilap 5 millió 315 ezer példányban jelent meg, 2005-ben már csak 2 millió 271 ezerben.
A legnagyobb példányszámú hetilapok | |||||
---|---|---|---|---|---|
1970 | 1990 | 2005 | |||
hetilap | példányszám, ezer | hetilap | példányszám, ezer | hetilap | példányszám, ezer |
Rádió és TV Újság | 808 | Rádió és TV Újság | 1066 | Story | 358 |
Nők Lapja | 610 | Szabad Föld | 741 | TVR Hét | 303 |
Ludas Matyi | 590 | Nők Lapja | 484 | Nők Lapja | 295 |
Szabad Föld | 373 | TVR Hét | 436 | Színes RTV | 256 |
Képes Újság | 365 | Reform | 358 | Kiskegyed | 254 |
Pajtás | 245 | Füles | 351 | Rádió és TV Újság | 190 |
Füles | 233 | Képes Újság | 326 | Best | 174 |
Magyar Ifjúság | 226 | Vasárnapi Hírek | 288 | Szabad Föld | 153 |
Ország-Világ | 224 | Szuper Info | 287 | Sárga RTV | 146 |
Hétfői Hírek | 211 | Sportfogadás | 184 | Fanny | 142 |
35 év alatt a hetilapok és a magazinok piacán is jelentős átalakulás ment végbe. A tematikus sajtótermékek piaca kibővült, és a hasonló profillal rendelkező lapok száma is megnőtt. Általánosságban elmondható, hogy a rádió- és televízióújságok a legnagyobb példányszámú sajtótermékek közé tartoznak, illetve a magas számban megjelenő lapok zömében a szórakoztatási és nem a közéleti műfajba tartoznak. Míg azonban 1970-ben a legnagyobb példányszámú hetilapok között több ifjúsági lap is szerepelt, addig ezek 1990-re és 2005-re is eltűntek a listáról és helyüket más rádió- és televízióújságok, illetve női magazinok vették át. E lapok internetes verziói alacsony látogatottsági adatokkal rendelkeznek.
2007. január