Szociális védelmi juttatások korai becslése

Szociális védelmi társadalmi juttatások főbb mutatóinak korai becslése bruttó és nettó értékben kísérleti statisztika módszertana

A szociális védelem integrált európai statisztikai rendszerét (ESSPROS) az Eurostat dolgozta ki, a bizottsági rendeletek (Legislation - Eurostat (europa.eu)) tartalmazzák az adatgyűjtés alapjait, kereteit, szabályait. Az Eurostat a tagországi kötelező éves adatszolgáltatás keretében összeállt részletes adatbázist t + 21 hónapra publikálja.

Kísérleti statisztikaként, a Központi Statisztikai Hivatalban (KSH) hivatalos magyar ESSPROS-összeállítástól részben eltérő módszertannal, t + 10 hónapra becsüljük és publikáljuk a szociális védelmi juttatások aggregált főbb mutatóit, hogy minél előbb képet kapjunk a kiadások alakulásáról. A módszertani felkészülés az EU támogatásával történt.

A korai becslést a létfenntartási kockázatok és megélhetési szükségletek főbb csoportjaira, az ún. szociális védelmi funkciók szintjén végezzük: 1. beteg-, egészséggondozás; 2. fogyatékosság; 3. öregség; 4. hátrahagyottak; 5. család, gyermekek; 6. munkanélküliség; 7. lakhatás; 8. egyéb, máshová nem sorolható társadalmi kirekesztettség.

A fogalmak, a meghatározások, a lefedettségi kör, az elszámolási elvek megegyeznek a hivatalos ESSPROS statisztika előírásaival: European system of integrated social protection statistics ESSPROS — Manual and user guidelines — 2022 edition - Products Manuals and Guidelines - Eurostat (europa.eu)

Az eltérés főként az elérhető adatforrások körét érinti és így az alkalmazott módszertant. Módszertani célkitűzés volt, hogy szociális védelmi kiadások korai becslése minél jobban közelítse a nemzeti számla vonatkozó ESA2010 mutatóinak előzetes becslését (kormányzati és nonprofit szektorok által előállított és finanszírozott, transzferált társadalmi juttatásokat), az ESSPROS-rendeleti előírások betartásával.

A korai becslés új statisztikai adatgyűjtés, amelynek az összeállítása az elérhető adatforrások szerint két részre bontható:

1) Pénzbeli juttatások tételes összeállítása és csoportosítása a 8 létfenntartási kockázati funkció szerint, költségvetési éves beszámolók, zárszámadási törvénytervezet fejezeti részletes tábláinak és szöveges indoklásainak, egyéb célzott adminisztratív adatátvételek felhasználásával. Az adatforrások t + 7, illetve 8 hónaptól elérhetők.

2) Természetbeni juttatások becslése és bontása a 8 szociális védelmi funkció szerint. A nemzeti számla természetbeni társadalmi juttatás (ESA2010 D.631 és D.632) becslését átvesszük t + 9 hóra, a kormányzati szektor végső fogyasztás becsléséből COFOG 07 és COFOG 10 kezdettel, a háztartásokat segítő nonprofit szervezetek szektorának becsléséből, TEÁOR 86-87-88 kezdettel. A szociális védelmi létfenntartási kategóriák szerinti bontáshoz szociális statisztikai adatgyűjtést, külön lakásstatisztikai szakértői becslést és egyéb adminisztratív adatátvételeket használunk.

A pénzbeli társadalmi juttatások nettó értékére 2008. óta készül becslés az EU ESSPROS adatszolgáltatás keretében t + 24 hónapra. A szociális védelmi juttatások nettó moduljának becslése a SILC (statistics on income and living conditions) adatokon történő jövedelemi helyzetek mikroszimulációján alapult. EU rendeleti előírás szerint a pénzbeli juttatásokra eső TB járulék és jövedelemadó befizetések átlagos kulcsát kell megbecsülni az alapmodul elemi szintjén (országos szinten, területi bontás nincs) minden adó- és/vagy járulékköteles tételre, az adó és járulékkedvezmények figyelembevételével.

Új módszertani alapok kialakítása van folyamatban kísérleti jelleggel, hivatali és Eurostat stratégiai cél is, az adminisztratív adatok minél szélesebb körben történő statisztikai hasznosítása az adatok pontossága és időbeni elérhetőségének javítása érdekében.

Az új adminisztratív adatforrások fokozatos bevezetésével a nettó adatok publikálása is előbbre hozható egy évvel, a korai becsléssel egyidőben a szociális védelem alapfunkcióira:

1) a 08. sz. járulékbevallás adataiból számíthatók a tárgyévi átlagos TB járulékkulcsok a szociális ellátások körére, a járulékkedvezmények figyelembevételével;

2) Közvetlen adatátvételből (Foglalkoztatási hivatalok munkanélküli ellátásokra fordított kiadásai) elérhetők a tárgyévi álláskeresési ellátásokra jutó, kedvezményekkel csökkentett TB járulék és SZJA befizetés adatok.

Az adminisztratív forrásból nem elérhető SZJA becsléséhez, az érintett pénzbeli szociális ellátásokra továbbra is mikroszimulációval készülnek az átlagos adókulcsok t-2 évi SILC adatok alapján.