2022 I. negyedévében hazánkban az előző évi, alacsony bázishoz képest a helyközi személyszállítás teljesítménye erőteljesen nőtt, az áruszállításé csökkent, ugyanakkor mindkettőé elmaradt a járvány előtti szinttől. Bár a nemzetközi személyforgalom utasszáma és teljesítménye nagymértékben emelkedett az egy évvel korábbihoz mérten, így is csak töredéke volt a 2019. I. negyedévinek. Az egy évvel korábbinál több, 64 ezer autót helyeztek első alkalommal forgalomba.
Csökkent az áruszállítás teljesítménye
2022 I. negyedévében az áruszállítás teljesítménye (13,6 milliárd árutonna-kilométer) az előző év azonos időszakához viszonyítva 4,6, a 2019. I. negyedévihez mérten pedig 11%-kal csökkent.
Belföldön 1,2%-kal nőtt, nemzetközi viszonylatban 7,2%-kal lett kisebb a teljesítmény az egy évvel korábbihoz képest.
-
Belföldön a vasúti és a belvízi áruszállítás teljesítménye csökkent, a többi módozaté növekedett, a legnagyobb részarányt (80%) kitevő közúti áruszállításé 1,6%-kal.
-
A nemzetközi szállításon belül is legnagyobb arányt képviselő közúti áruszállítás teljesítménye 4,9, a vasútié 14%-kal volt kevesebb.
A szállított áruk tömege (70 millió tonna) 3,7%-kal lett kevesebb az előző év azonos időszakához viszonyítva. A szállítási módok közül egyedül a csővezetéken szállított árutömeg nőtt (+11%) az alacsony bázishoz képest. A legnagyobb részarányú közúti áruszállítás volumene visszaesett (–4,5%).
Áruszállítási teljesítmények szállítási módonként, 2022. I. negyedév
Szállítási mód | Szállítási teljesítmény, tonnakilométer | |
---|---|---|
megoszlás | változás 2021 I. negyedévéhez képest | |
Vasúti | 17,7 | –13,2 |
Közúti | 68,3 | –2,5 |
Belvízi | 3,4 | –10,0 |
Csővezetékes | 10,5 | –0,2 |
Összesen | 100,0 | –4,6 |
2022 I. negyedévében a közúti áruszállítás teljesítménye (9,3 milliárd árutonna-kilométer) 2,5, a szállított áruk mennyisége (47 millió tonna) 4,5%-kal csökkent az előző év azonos időszakához mérten.
A vasúti áruszállítás összteljesítménye 13, a szállított áruk tömege 7,5%-kal csökkent. A nemzetközi vasúti áruszállítás teljesítményében nagyobb a csökkenés (–14%), mint a belföldiében (–10%). Ebben szerepet játszhat a vontatási villamos energia árának 2022. év eleji nagymértékű emelkedése, illetve az első negyedév második felétől az orosz–ukrán háború is.
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér I. negyedévi teherforgalma (35,4 ezer tonna) harmadával bővült az előző év azonos időszakához képest, annak köszönhetően, hogy 2021. január elején a BUD Cargo City megkezdte működését. 2019 I. negyedévéhez mérten is jelentős (59%) volt az emelkedés.
A jelentős növekedés ellenére a személyszállítási teljesítmény nem érte el a két, illetve a három évvel korábbit
A 2021. I. negyedévi bázishoz mérten a helyközi személyszállítás 2022. január–márciusi teljesítménye (4,9 milliárd utaskilométer) – a 2021. év elején is tartó határzárás miatti alacsony bázisadatokhoz képest – 69%-kal nőtt, a 2019. azonos időszakitól azonban 27%-kal elmaradt, elsősorban a légi és az autóbuszos személyszállítás továbbra is jelentős visszaesése következtében.
A szállítás iránya szerint:
-
A belföldi személyszállítás utaskilométerben mért teljesítménye egy év alatt 38%-kal nőtt. Az autóbuszos közlekedésben realizált teljesítmény 22, a vonattal történő személyszállításé 72%-kal nagyobb volt a 2021. I. negyedévinél.
-
A nemzetközi személyszállítás teljesítménye az egy évvel korábbihoz viszonyítva – amikor még tartott a magyar határok lezárása – a tizenötszörösére nőtt. A nemzetközi forgalom alakulását döntően a légi személyszállítás tizennyolcszoros növekedése befolyásolta.
A helyközi forgalomban szállított utasok száma (128 millió fő) 36%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához képest, a 2019. I. negyedévinél azonban 21%-kal kevesebb volt. A 2021. I. negyedévihez mérten a légi utasok száma a tizennyolcszorosára, a vonaton utazóké 61, az autóbuszosoké 29, a hajón közlekedőké 26%-kal nőtt.
Helyközi személyszállítási teljesítmények szállítási módonként, 2022. I. negyedév
Szállítási mód | Szállítási teljesítmény, utaskilométer | |
---|---|---|
megoszlás | változás 2021 I. negyedévéhez képest | |
Vasút | 32,3 | 76,8 |
Autóbusz | 48,9 | 22,7 |
Hajó | 0,0 | 61,2 |
Repülőgép | 18,8 | 1652,3 |
Összesen | 100,0 | 68,9 |
A helyközi személyszállításon belül a nemzetközi személyszállítás forgalma emelkedett nagymértékben: a teljesítmény (995 millió utaskilométer) tizenötszörösére, az utasszám (1,2 millió fő) több mint hétszeresére nőtt az előző év azonos időszaki alacsony bázisához képest. A legnagyobb súlyú légi személyszállítás teljesítménye az erőteljes növekedés ellenére jelentősen, 42%-kal elmaradt a 2019. azonos időszakitól.
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér I. negyedévi utasforgalma 2,0 millió fő volt, csaknem tizenegyszerese az előző év azonos időszakinak, de csak 63%-a a 2019. I. negyedévinek.
A helyi személyszállítás utaskilométerben mért teljesítménye és az utazások száma is 49%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, és a 2019. I. negyedévinek egyaránt a 78%-a volt.
Több használt autó került forgalomba, amit az alapanyaghiány is befolyásolt
2022 I. negyedévében a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma (64 ezer) az egy évvel korábbinál 1,3%-kal több, a 2019. azonos időszakinál 13%-kal kevesebb volt, összefüggésben az autóipari termelést akadályozó alapanyaghiánnyal. A forgalomba helyezések száma az új személygépkocsik esetében 9,9%-kal csökkent, a használtaknál 14%-kal nőtt egy év alatt, a 2019. I. negyedévitől viszont 17, illetve 9,8%-kal elmaradt. A forgalomba helyezett elektromos személygépkocsik száma 150%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, több mint ötszöröse volt a három évvel korábbinak, arányuk azonban csak 5 ezreléke a 2021. év végi járműállománynak.
További adatok, információk
Elérhetőségek:
kommunikacio@ksh.hu
Lépjen velünk kapcsolatba
Telefon: (+36-1) 345-6789
www.ksh.hu