Szállítási teljesítmények, 2021. IV. negyedév

Erőteljesen nőtt a helyközi személyszállítás teljesítménye hazánkban az előző évi, alacsony bázishoz képest 2021 IV. negyedévében. Az áruszállításé viszont csökkent, ugyanakkor mindkettőé elmaradt a járvány előtti szinttől. Bár a nemzetközi személyforgalom utasszáma és teljesítménye nagymértékben emelkedett az egy évvel korábbihoz mérten, így is csak töredéke volt a 2019. IV. negyedévinek. Az egy évvel korábbinál kevesebb, 62 ezer autót helyeztek első alkalommal forgalomba.

Csökkent az áruszállítás teljesítménye

2021 IV. negyedévében az áruszállítás teljesítménye (12,6 milliárd árutonna-kilométer) az előző év azonos időszakához viszonyítva 4,1, a 2019. IV. negyedévihez mérten 8,3%-kal csökkent.

Belföldön 16%-kal nagyobb, nemzetközi viszonylatban 13%-kal kisebb lett a teljesítmény az egy évvel korábbihoz képest.

  • Belföldön a vasúti és a belvízi áruszállítás teljesítménye csökkent, a többi módozaté nőtt, a legnagyobb részarányt (80%) kitevő közúti áruszállításé 22%-kal.

  • A nemzetközi szállításon belül legnagyobb arányt képviselő közúti áruszállítás teljesítménye stagnált, a csővezetékesé – elsősorban a gáztranzit drasztikus visszaesése miatt – 52%-kal kevesebb volt.

A szállított áruk tömege (76 millió tonna) 7,8%-kal nagyobb lett az előző év azonos időszakinál. A szállítási módok közül egyedül a közúton szállított árutömeg nőtt (+20%), ugyanakkor a csővezetékes szállítás volumene még az alacsony, 2020. IV. negyedévi bázishoz képest is visszaesett (–18%).

1. tábla

Áruszállítási teljesítmények szállítási módonként, 2021. IV. negyedév

(%)
Szállítási mód Szállítási teljesítmény, tonnakilométer
megoszlás változás 2020 IV. negyedévéhez képest változás 2019 IV. negyedévéhez képest
Vasúti 21,7 –14,7 –2,0
Közúti 65,5 8,9 –1,5
Belvízi 3,0 –12,8 –14,8
Csővezetékes 9,8 –35,3 –41,5
Összesen 100,0 –4,1 –8,3

2021 IV. negyedévében a belföldi közúti áruszállítás teljesítménye (3,7 milliárd árutonna-kilométer) 22%-kal, a szállított áruk mennyisége (46 millió tonna) negyedével nőtt az előző év azonos időszakához mérten. A két évvel korábbinál is több volt mind a teljesítmény (+15%), mind a szállított árutömeg (+17%).

A vasúti áruszállítás összteljesítménye 15, a szállított áruk tömege 10%-kal csökkent. A visszaesésben a krónikus konténerhiány jelentős szerepet játszott.

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér IV. negyedévi teherforgalma (34,3 ezer tonna) 31%-kal bővült az előző év azonos időszakához képest, annak köszönhetően, hogy 2021. január elején a BUD Cargo City megkezdte működését. 2019 IV. negyedévéhez mérten is nagymértékű (33%) volt az emelkedés.

A jelentős növekedés ellenére a személyszállítási teljesítmény nem érte el a két évvel korábbit

A 2020. IV. negyedévi bázishoz mérten a helyközi személyszállítás 2021. október–decemberi teljesítménye (5,2 milliárd utaskilométer) 55%-kal nőtt, a 2019. azonos időszakitól azonban harmadával elmaradt, elsősorban a légi személyszállítás továbbra is nagymértékű visszaesése következtében.

A szállítás iránya szerint:

  • A belföldi személyszállítás utaskilométerben mért teljesítménye egy év alatt 26%-kal nőtt, a 2019. azonos időszakinak azonban csak 83%-a volt. Az autóbuszos közlekedésben realizált teljesítmény 8,3, a vonattal történő személyszállításé 70%-kal nagyobb volt a 2020. IV. negyedévinél.

  • A nemzetközi személyszállítás teljesítménye az egy évvel korábbihoz viszonyítva – amikor szeptember elejétől lezárták a magyar határokat – tizenhatszorosára nőtt, viszont a 2019. azonos időszakinak csupán 38%-át érte el. A nemzetközi forgalom alakulását döntően a légi személyszállítás – igen alacsony bázishoz képest mért – hússzoros növekedése befolyásolta.

A helyközi forgalomban szállított utasok száma (129 millió fő) 16%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához képest, a 2019. IV. negyedévinél azonban 19%-kal kevesebb volt. A 2020. IV. negyedévihez mérten a légi utasok száma tizenhétszeresére, a vonaton utazóké 41, a hajón közlekedőké 34, az autóbuszosoké 9,2%-kal nőtt.

2. tábla

Helyközi személyszállítási teljesítmények szállítási módonként, 2021. IV. negyedév

(%)
Szállítási mód Szállítási teljesítmény, utaskilométer
megoszlás változás 2020 IV. negyedévéhez képest változás 2019 IV. negyedévéhez képest
Vasút 31,7 73,9 –17,3
Autóbusz 49,7 9,4 –25,2
Hajó 0,0 329,0 117,7
Repülőgép 18,6 1 932,1 –58,6
Összesen 100,0 55,0 –33,3

A helyközi személyszállításon belül a nemzetközi személyszállítás forgalma emelkedett nagymértékben: a teljesítmény (1,1 milliárd utaskilométer) tizenhatszorosára, az utasszám (1,5 millió fő) több mint hét és félszeresére nőtt az előző év azonos időszaki, a határzárás miatti alacsony bázishoz képest. A legnagyobb súlyú légi személyszállítás teljesítménye az erőteljes növekedés ellenére jelentősen, 59%-kal elmaradt a 2019. azonos időszakitól. A nemzetközi teljesítmény a kis hányadot realizáló vasúti, illetve autóbuszos személyszállításban több mint hatszorosára, illetve több mint négyszeresére bővült, a 2019. IV. negyedévinek azonban csak 47, illetve 11%-át tette ki.

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér IV. negyedévi utasforgalma 2,1 millió fő volt, csaknem tizenkétszerese az előző év azonos időszakinak, de alig több mint fele a 2019. IV. negyedévinek.

A helyi személyszállítás utaskilométerben mért teljesítménye és az utazások száma 24, illetve 25%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, és a 2019. IV. negyedévinek egyaránt 79%-a volt.

Az alapanyaghiány következtében kevesebb autó került forgalomba

2021 IV. negyedévében a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma (62 ezer) az egy évvel korábbinál 11, a 2019. azonos időszakinál 25%-kal kevesebb volt, összefüggésben az autóipari termelést nehezítő alapanyaghiánnyal. A forgalomba helyezések száma az új személygépkocsik esetében 27%-kal csökkent, a használtaknál 8,6%-kal nőtt egy év alatt, a 2019. IV. negyedévitől viszont 36, illetve 12%-kal elmaradt. A forgalomba helyezett elektromos személygépkocsik száma 93%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, több mint négyszerese volt a két évvel korábbinak, arányuk azonban a 2021. II. félév végi járműállománynak csupán 5 ezreléke.

Több mint 4 millió személygépkocsi volt forgalomban az év végén

2021. december 31-én a hazánkban forgalomban lévő közúti gépjárművek állománya csaknem 4,9 millió darab volt, ebből a személygépkocsik száma 4,0 millió, a tehergépkocsiké 559 ezer, a motorkerékpároké 203 ezer, a vontatók állománya 86 ezer, az autóbuszoké 18 ezer. A gépjárművek átlagos kora fél év alatt 0,2 évvel, 15,0 évre növekedett.

2021-ben mind az áru-, mind a helyközi személyszállítás teljesítménye nőtt

Az előzetes adatok alapján 2021-ben az áruforgalom teljesítménye (54 milliárd tonnakilométer) 3,5, volumene (308 millió tonna) 7,2%-kal nőtt a 2020. évihez képest. A belföldi forgalomban a tonnakilométer-teljesítmény 12%-kal nagyobb lett, nemzetközi viszonylatban stagnálás történt. Az áruszállítás összteljesítményéből a közúti 67, a vasúti 20, a csővezetékes 9,3, a belvízi szállítás 3,4%-kal részesedett.

A legnagyobb részarányú közúti áruszállításnál a tonnakilométerben mért teljesítmény 36,5 milliárd volt, 1,1%-kal elmaradt a 2019. évitől. A szállított áruk tömege 219 millió tonna, ami 12 éves csúcs, legutóbb 2009-ben volt ennél magasabb (230 millió tonna).

2021-ben a 2020. évihez képest a helyközi (belföldi és nemzetközi) személyszállításban a teljesítmény (17 milliárd utaskilométer) 2,1%-kal nagyobb, az utasforgalom (440 millió fő) 3,0%-kal kisebb lett. Az utaskilométer-teljesítmény a nemzetközi forgalomban 5,4, belföldön 1,5%-kal bővült. A személyszállítás összteljesítményéből az autóbuszé 54, a vasúté 33, a repülőgépé 13%-kal részesedett.

További adatok, információk

Elérhetőségek:
kommunikacio@ksh.hu
Lépjen velünk kapcsolatba
Telefon: (+36-1) 345-6789
www.ksh.hu