Erőteljesen nőtt a helyközi személyszállítás teljesítménye hazánkban az előző évi, alacsony bázishoz képest 2021 IV. negyedévében. Az áruszállításé viszont csökkent, ugyanakkor mindkettőé elmaradt a járvány előtti szinttől. Bár a nemzetközi személyforgalom utasszáma és teljesítménye nagymértékben emelkedett az egy évvel korábbihoz mérten, így is csak töredéke volt a 2019. IV. negyedévinek. Az egy évvel korábbinál kevesebb, 62 ezer autót helyeztek első alkalommal forgalomba.
Csökkent az áruszállítás teljesítménye
2021 IV. negyedévében az áruszállítás teljesítménye (12,6 milliárd árutonna-kilométer) az előző év azonos időszakához viszonyítva 4,1, a 2019. IV. negyedévihez mérten 8,3%-kal csökkent.
Belföldön 16%-kal nagyobb, nemzetközi viszonylatban 13%-kal kisebb lett a teljesítmény az egy évvel korábbihoz képest.
-
Belföldön a vasúti és a belvízi áruszállítás teljesítménye csökkent, a többi módozaté nőtt, a legnagyobb részarányt (80%) kitevő közúti áruszállításé 22%-kal.
-
A nemzetközi szállításon belül legnagyobb arányt képviselő közúti áruszállítás teljesítménye stagnált, a csővezetékesé – elsősorban a gáztranzit drasztikus visszaesése miatt – 52%-kal kevesebb volt.
A szállított áruk tömege (76 millió tonna) 7,8%-kal nagyobb lett az előző év azonos időszakinál. A szállítási módok közül egyedül a közúton szállított árutömeg nőtt (+20%), ugyanakkor a csővezetékes szállítás volumene még az alacsony, 2020. IV. negyedévi bázishoz képest is visszaesett (–18%).
Áruszállítási teljesítmények szállítási módonként, 2021. IV. negyedév
Szállítási mód | Szállítási teljesítmény, tonnakilométer | ||
---|---|---|---|
megoszlás | változás 2020 IV. negyedévéhez képest | változás 2019 IV. negyedévéhez képest | |
Vasúti | 21,7 | –14,7 | –2,0 |
Közúti | 65,5 | 8,9 | –1,5 |
Belvízi | 3,0 | –12,8 | –14,8 |
Csővezetékes | 9,8 | –35,3 | –41,5 |
Összesen | 100,0 | –4,1 | –8,3 |
2021 IV. negyedévében a belföldi közúti áruszállítás teljesítménye (3,7 milliárd árutonna-kilométer) 22%-kal, a szállított áruk mennyisége (46 millió tonna) negyedével nőtt az előző év azonos időszakához mérten. A két évvel korábbinál is több volt mind a teljesítmény (+15%), mind a szállított árutömeg (+17%).
A vasúti áruszállítás összteljesítménye 15, a szállított áruk tömege 10%-kal csökkent. A visszaesésben a krónikus konténerhiány jelentős szerepet játszott.
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér IV. negyedévi teherforgalma (34,3 ezer tonna) 31%-kal bővült az előző év azonos időszakához képest, annak köszönhetően, hogy 2021. január elején a BUD Cargo City megkezdte működését. 2019 IV. negyedévéhez mérten is nagymértékű (33%) volt az emelkedés.
A jelentős növekedés ellenére a személyszállítási teljesítmény nem érte el a két évvel korábbit
A 2020. IV. negyedévi bázishoz mérten a helyközi személyszállítás 2021. október–decemberi teljesítménye (5,2 milliárd utaskilométer) 55%-kal nőtt, a 2019. azonos időszakitól azonban harmadával elmaradt, elsősorban a légi személyszállítás továbbra is nagymértékű visszaesése következtében.
A szállítás iránya szerint:
-
A belföldi személyszállítás utaskilométerben mért teljesítménye egy év alatt 26%-kal nőtt, a 2019. azonos időszakinak azonban csak 83%-a volt. Az autóbuszos közlekedésben realizált teljesítmény 8,3, a vonattal történő személyszállításé 70%-kal nagyobb volt a 2020. IV. negyedévinél.
-
A nemzetközi személyszállítás teljesítménye az egy évvel korábbihoz viszonyítva – amikor szeptember elejétől lezárták a magyar határokat – tizenhatszorosára nőtt, viszont a 2019. azonos időszakinak csupán 38%-át érte el. A nemzetközi forgalom alakulását döntően a légi személyszállítás – igen alacsony bázishoz képest mért – hússzoros növekedése befolyásolta.
A helyközi forgalomban szállított utasok száma (129 millió fő) 16%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához képest, a 2019. IV. negyedévinél azonban 19%-kal kevesebb volt. A 2020. IV. negyedévihez mérten a légi utasok száma tizenhétszeresére, a vonaton utazóké 41, a hajón közlekedőké 34, az autóbuszosoké 9,2%-kal nőtt.
Helyközi személyszállítási teljesítmények szállítási módonként, 2021. IV. negyedév
Szállítási mód | Szállítási teljesítmény, utaskilométer | ||
---|---|---|---|
megoszlás | változás 2020 IV. negyedévéhez képest | változás 2019 IV. negyedévéhez képest | |
Vasút | 31,7 | 73,9 | –17,3 |
Autóbusz | 49,7 | 9,4 | –25,2 |
Hajó | 0,0 | 329,0 | 117,7 |
Repülőgép | 18,6 | 1 932,1 | –58,6 |
Összesen | 100,0 | 55,0 | –33,3 |
A helyközi személyszállításon belül a nemzetközi személyszállítás forgalma emelkedett nagymértékben: a teljesítmény (1,1 milliárd utaskilométer) tizenhatszorosára, az utasszám (1,5 millió fő) több mint hét és félszeresére nőtt az előző év azonos időszaki, a határzárás miatti alacsony bázishoz képest. A legnagyobb súlyú légi személyszállítás teljesítménye az erőteljes növekedés ellenére jelentősen, 59%-kal elmaradt a 2019. azonos időszakitól. A nemzetközi teljesítmény a kis hányadot realizáló vasúti, illetve autóbuszos személyszállításban több mint hatszorosára, illetve több mint négyszeresére bővült, a 2019. IV. negyedévinek azonban csak 47, illetve 11%-át tette ki.
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér IV. negyedévi utasforgalma 2,1 millió fő volt, csaknem tizenkétszerese az előző év azonos időszakinak, de alig több mint fele a 2019. IV. negyedévinek.
A helyi személyszállítás utaskilométerben mért teljesítménye és az utazások száma 24, illetve 25%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, és a 2019. IV. negyedévinek egyaránt 79%-a volt.
Az alapanyaghiány következtében kevesebb autó került forgalomba
2021 IV. negyedévében a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma (62 ezer) az egy évvel korábbinál 11, a 2019. azonos időszakinál 25%-kal kevesebb volt, összefüggésben az autóipari termelést nehezítő alapanyaghiánnyal. A forgalomba helyezések száma az új személygépkocsik esetében 27%-kal csökkent, a használtaknál 8,6%-kal nőtt egy év alatt, a 2019. IV. negyedévitől viszont 36, illetve 12%-kal elmaradt. A forgalomba helyezett elektromos személygépkocsik száma 93%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, több mint négyszerese volt a két évvel korábbinak, arányuk azonban a 2021. II. félév végi járműállománynak csupán 5 ezreléke.
Több mint 4 millió személygépkocsi volt forgalomban az év végén
2021. december 31-én a hazánkban forgalomban lévő közúti gépjárművek állománya csaknem 4,9 millió darab volt, ebből a személygépkocsik száma 4,0 millió, a tehergépkocsiké 559 ezer, a motorkerékpároké 203 ezer, a vontatók állománya 86 ezer, az autóbuszoké 18 ezer. A gépjárművek átlagos kora fél év alatt 0,2 évvel, 15,0 évre növekedett.
2021-ben mind az áru-, mind a helyközi személyszállítás teljesítménye nőtt
Az előzetes adatok alapján 2021-ben az áruforgalom teljesítménye (54 milliárd tonnakilométer) 3,5, volumene (308 millió tonna) 7,2%-kal nőtt a 2020. évihez képest. A belföldi forgalomban a tonnakilométer-teljesítmény 12%-kal nagyobb lett, nemzetközi viszonylatban stagnálás történt. Az áruszállítás összteljesítményéből a közúti 67, a vasúti 20, a csővezetékes 9,3, a belvízi szállítás 3,4%-kal részesedett.
A legnagyobb részarányú közúti áruszállításnál a tonnakilométerben mért teljesítmény 36,5 milliárd volt, 1,1%-kal elmaradt a 2019. évitől. A szállított áruk tömege 219 millió tonna, ami 12 éves csúcs, legutóbb 2009-ben volt ennél magasabb (230 millió tonna).
2021-ben a 2020. évihez képest a helyközi (belföldi és nemzetközi) személyszállításban a teljesítmény (17 milliárd utaskilométer) 2,1%-kal nagyobb, az utasforgalom (440 millió fő) 3,0%-kal kisebb lett. Az utaskilométer-teljesítmény a nemzetközi forgalomban 5,4, belföldön 1,5%-kal bővült. A személyszállítás összteljesítményéből az autóbuszé 54, a vasúté 33, a repülőgépé 13%-kal részesedett.
További adatok, információk
Elérhetőségek:
kommunikacio@ksh.hu
Lépjen velünk kapcsolatba
Telefon: (+36-1) 345-6789
www.ksh.hu