2021. II. negyedévben a hazai áru- és személyszállítás teljesítménye egyaránt nőtt az előző évi, alacsony bázishoz képest, a járvány előtti szinttől viszont – különösen a személyszállítás esetében – elmaradt. Bár a nemzetközi személyforgalom utasszáma és teljesítménye az egy évvel korábbihoz mérten jelentősen emelkedett, még így is töredéke volt a 2019. II. negyedévinek. A tavalyinál közel 30%-kal több autó (64 ezer) került forgalomba, de 19%-kal kevesebb a két évvel korábbinál.
Csaknem 9%-kal nőtt az áruszállítási teljesítmény egy év alatt, viszont 11%-kal kevesebb volt a két évvel korábbinál
2021 II. negyedévében – a közúti áruszállítás 20%-os növekedése következtében – az áruszállítás teljesítménye (13,5 milliárd árutonna-kilométer) 8,8%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva, a 2019. II. negyedévitől azonban 11%-kal elmaradt.
Belföldi és nemzetközi viszonylatban egyaránt 8,8%-kal nőtt a teljesítmény:
- A belföldi szállítás esetében a vasúti áruszállítást kivéve minden módozat teljesítménye növekedett, a legnagyobb részarányt (82%) kitevő közúti áruszállításé 11%-kal.
- A nemzetközi szállításon belül kizárólag a közúti áruszállítás teljesítménye nőtt, az egy évvel korábbi, rendkívül alacsony bázishoz mérten 27%-kal.
A szállított áruk tömege (76 millió tonna) 7,4%-kal több lett az előző év azonos időszakinál. A módozatok közül egyedül a közúton szállított árutömeg nőtt (15%), ugyanakkor a csővezetékes szállítás volumene még a 2020. II. negyedévi, alacsony bázishoz képest is visszaesett (–15%).
Áruszállítási teljesítmények szállítási módozatonként, 2021. II. negyedév
Szállítási módozat | Szállítási teljesítmény, árutonna-kilométer | ||
---|---|---|---|
megoszlás | változás 2020 II. negyedévéhez képest | változás 2019 II. negyedévéhez képest | |
Vasúti | 19,9 | –6,0 | 6,6 |
Közúti | 67,1 | 20,2 | –5,3 |
Belvízi | 3,6 | –2,6 | –17,4 |
Csővezetékes | 9,3 | –16,0 | –48,1 |
Összesen | 99,9 | 8,8 | –10,7 |
2021 II. negyedévében a nemzetközi közúti áruszállítás teljesítménye (5,4 milliárd árutonna-kilométer) 27, a szállított áruk mennyisége (8,9 millió tonna) 25%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Ugyanakkor a két évvel korábbitól a teljesítmény (–11%) és a szállított áru tömege (–6,2%) is elmaradt.
A vasúti áruszállítás összteljesítménye 6,0%-kal csökkent, aminek az az oka, hogy 2020 II. negyedévében a járvány miatti határzárások következtében leállt kamionos áruforgalom egy része átterelődött a vasútra, azonban ez a forgalomátterelés 2021 II. negyedévére részben megszűnt.
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér II. negyedévi teherforgalma (32,8 ezer tonna) 62%-kal bővült az előző év azonos időszakához képest, annak eredményeként, hogy 2021. január elején a BUD Cargo City megkezdte működését. 2019 II. negyedévéhez mérten is jelentős (36%) volt a bővülés.
A növekedés ellenére a személyszállítási teljesítmények elmaradása is jelentős a két évvel korábbihoz mérten
A járvány miatti korlátozások által erőteljesen érintett, rendkívül alacsony 2020. II. negyedévi bázishoz mérten a helyközi személyszállítás 2021. április–júniusi teljesítménye (3,2 milliárd utaskilométer) harmadával nőtt, a 2019. azonos időszakitól azonban 60%-kal elmaradt.
A szállítás iránya szerint:
- A belföldi személyszállítás utaskilométerben mért teljesítménye egy év alatt 32%-kal nagyobb lett, a 2019. azonos időszakinak azonban csak 60%-a volt. Ezen belül az autóbuszos közlekedésben realizált teljesítmény 16, a vonattal történő személyszállításé 72%-kal volt több a 2020. II. negyedévinél.
- A nemzetközi személyszállítás teljesítménye az egy évvel korábbinak több mint másfélszeresére emelkedett, azonban a 2019. azonos időszakinak csupán a töredéke (6,5%-a) volt. Döntően a légi személyszállítás befolyásolta a nemzetközi forgalom alakulását.
A helyközi forgalomban szállított utasok száma (101 millió fő) 49%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, a 2019 II. negyedévinél viszont 37%-kal kevesebb volt. Ezen belül a hajón utazók száma megduplázódott, a vonaton közlekedőké több mint másfélszeresére, az autóbuszosoké 48, a légi utasoké 16%-kal nőtt a 2020. II. negyedévihez mérten.
A helyi személyszállítás utaskilométerben mért teljesítménye és az utazások száma is több mint másfélszerese volt az előző év azonos időszakinak, a 2019. II. negyedévinek azonban egyaránt csak 58%-a.
Helyközi személyszállítási teljesítmények szállítási módozatonként, 2021. II. negyedév
Szállítási módozat | Szállítási teljesítmény, utaskilométer | ||
---|---|---|---|
megoszlás | változás 2020 II. negyedévéhez képest | változás 2019 II. negyedévéhez képest | |
Vasúti | 35,5 | 74,0 | –41,5 |
Autóbusz | 59,5 | 15,5 | –48,3 |
Hajó | 0,0 | 43,1 | –75,7 |
Repülőgép | 5,1 | 49,4 | –93,2 |
Összesen | 100,0 | 32,9 | –60,0 |
A helyközi személyszállításon belül a legnagyobb mértékben a nemzetközi személyszállítás forgalma emelkedett: a teljesítmény (195 millió utaskilométer) 55, az utasszám (350 ezer fő) 95%-kal haladta meg az előző év azonos időszaki, rendkívül alacsony bázist. Ezen belül a legerőteljesebb, több mint ötszörös növekedés a teljesítmény kis hányadát realizáló vasúti személyszállításnál volt, a 2019. II. negyedévinek azonban ez is csak az ötödét tette ki. A legjelentősebb súlyú légi személyszállítási teljesítmény az egy évvel korábbinak másfélszerese, a 2019. azonos időszakinak viszont mindössze 6,8%-a volt.
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér II. negyedévi utasforgalma 420 ezer fő volt, több mint három és félszerese az előző év azonos időszakinak, de csupán tizede a 2019. II. negyedévinek.
Csaknem háromtizeddel több autó került forgalomba, de 19%-kal kevesebb, mint két évvel korábban
2021 II. negyedévében a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma (64 ezer) az egy évvel korábbi, igen alacsony bázisnál 28%-kal több, a 2019. évi azonos időszakinál azonban 19%-kal kevesebb volt. A forgalomba helyezések száma az új személygépkocsik esetében 40, a használtaknál 17%-kal nőtt egy év alatt, a 2019. II. negyedévitől viszont egyaránt mintegy ötödével elmaradt. Az elektromos személygépkocsik száma 73%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és több mint kétszerese a két évvel korábbinak, azonban arányuk a 2021. I. félév végi járműállománynak csak 3 ezreléke.
2021. június 30-án hazánkban 4,9 millió darab közúti gépjármű volt forgalomban, ebből a személygépkocsik száma 4,0 millió darabot tett ki. A gépjárművek átlagos kora tovább emelkedett: fél év alatt 0,1 évvel, 14,8 évre.
További adatok, információk
Elérhetőségek:
kommunikacio@ksh.hu
Lépjen velünk kapcsolatba
Telefon: (+36-1) 345-6789
www.ksh.hu