Szállítási teljesítmények, 2020. IV. negyedév

2020 IV. negyedévében az áruszállítás teljesítménye 5,8%-kal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, aminek leginkább a közúti szállítás visszaesése az oka. A járvány a személyforgalmat még inkább érintette: a helyközi közlekedés teljesítménye 58, a helyié 36%-kal lett kisebb. A legmarkánsabb, 98%-os visszaesést a légi közlekedés szenvedte el. 2020 IV. negyedévében az egy évvel korábbinál 15%-kal kevesebb személygépkocsit helyeztek első alkalommal forgalomba az országban.

Csaknem 6%-kal esett vissza az áruszállítási teljesítmény

2020 IV. negyedévében – leginkább az új koronavírus okozta járvány miatt kialakult vészhelyzet következtében – az áruszállítás teljesítménye (12,9 milliárd árutonna-kilométer) 5,8%-kal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva.

A szállítás iránya szerint

  • a belföldi szállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye 5,1,
  • a nemzetközi szállításé 6,1%-kal elmaradt az egy évvel korábbitól.
1. ábra
Az áruszállítási teljesítmény alakulása
2. ábra
Az áruszállítási teljesítmény megoszlása

A szállított áruk tömege (70 millió tonna) 5,1%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest. A belföldi áruszállítás volumene 6,1, a nemzetközié 3,5%-kal lett kisebb. A legnagyobb mértékben, 12%-kal a csővezetéken szállított áruk tömege esett vissza, elsősorban a 2019. évi magas bázisérték és az olajtermékek iránti visszafogottabb kereslet miatt.

1. tábla

A szállított áruk tömege szállítási módozatonként, 2020. IV. negyedév

(%)
Szállítási módozat Szállított árutömeg
megoszlása változása az előző év azonos időszakához képest
Vasúti 19,4 3,0
Közúti 63,5 –6,1
Belvízi 2,8 6,6
Csővezetékes 14,3 –12,3
Összesen 100,0 –5,1

Előzetes adatok szerint 2020-ban az áruforgalom volumene (285 millió tonna) 8,5, teljesítménye (52 milliárd tonnakilométer) 11%-kal csökkent a 2019. évihez képest. A belföldi forgalomban a tonnakilométer-teljesítmény 6,0, nemzetközi viszonylatban 14%-kal lett kisebb. Az áruszállítás összteljesítményéből a közúti 62, a vasúti 21, a csővezetékes 13, a belvízi szállítás 3,8%-kal részesedett.

A közúti árufuvarozás teljesítménye 9,8%-kal csökkent

2020 IV. negyedévében a hazai fuvarozók, szállítmányozók közúti áruszállítási teljesítménye (7,5 milliárd árutonna-kilométer) 9,8, volumene (44,3 millió tonna) 6,1%-kal kevesebb volt az előző év azonos időszakinál. Az átlagos szállítási távolság 170 kilométerre csökkent, az üresen megtett utak aránya 22%-ra emelkedett, miután a kevesebb fuvarmegbízás nyomán felszabadult több kapacitás nagyobb versenyhelyzettel járt.

A szállítás iránya szerint

  • belföldön a 6,0%-kal kisebb tömegű forgalom mellett 6,3%-kal csökkent a tonnakilométerben számított teljesítmény,
  • a nemzetközi forgalomban folytatódott a 2017 óta tartó visszaesés, a teljesítmény 12, a volumen 6,5%-kal csökkent. Ebben szerepet játszik az új koronavírus okozta járvány mellett az Európai Uniónak a közúti áruszállítás egyes feltételeire (például a pihenőidőre, a járművezetők hazatérésére és a napidíjra) vonatkozó szabálymódosítása. A rendelkezések jelentős piaci hátrányt és piacvesztést okoznak a közép- és kelet-európai fuvarozóknak a nyugat-európai viszonylatokban.
3. ábra
A közúti árufuvarozási teljesítmény a szállítás iránya szerint

A fuvarozó ágazati besorolása szerint

  • a szállítási ágazatokba sorolt vállalkozásoknál a volumen 9,5, a teljesítmény 14%-kal csökkent,
  • a más ágazatokba sorolt vállalkozások által elszállított áruk tömege stagnált, teljesítményük 8,5%-kal nőtt.

A szállítást főtevékenységként végző vállalkozások továbbra is jobban ki tudták használni járműveiket, mint a más ágazatokba sorolt vállalkozások: előbbiek esetében az üresen megtett utak aránya 21, utóbbiaknál 26% volt.

A megrendelő szerinti csoportosítás alapján

  • a fuvardíj ellenében elszállított áruk tömege 6,9, teljesítménye 11%-kal csökkent;
  • az elsősorban belföldre irányuló, saját számlára elszállított áruk volumene 3,8, a saját számlás fuvarozók teljesítménye 0,4%-kal mérséklődött.

Az előzetes adatok szerint 2020-ban a közúti árufuvarozási teljesítmény (32,2 milliárd árutonna-kilométer) 13, a szállított mennyiség (188 millió tonna) 7,2%-kal csökkent a 2019. évihez képest.

4. ábra
A közúti árufuvarozási teljesítmény a fuvarozó ágazati besorolása szerint

A vasúti áruszállítás teljesítménye nőtt

A vasúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye 8,5%-kal, 3,0 milliárdra, a szállított áruk mennyisége 3,0%-kal, 13,6 millió tonnára nőtt 2020. IV. negyedévben.

A vasúti áruszállítás forgalma a szállítás iránya szerint vegyes képet mutatott: az átmenő nemzetközi forgalom és a kivitel volumene egyaránt 20%-kal nőtt, miközben a belföldi forgalom 17, a behozatali forgalom pedig 5%-kal csökkent.

5. ábra
A vasúti áruszállítási teljesítmények

*2020-ban a vasúti áruszállításban az áruforgalom volumene (51 millió tonna) a 2019. évihez képest 3,2%-kal mérséklődött, a teljesítmény (11 milliárd tonnakilométer) 4,9%-kal nőtt. A belföldi forgalomban az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 10%-kal kisebb, nemzetközi viszonylatban 7,9%-kal nagyobb lett az előző évihez viszonyítva.*

Kismértékben csökkent a belvízi áruszállítás teljesítménye

2020 IV. negyedévében a belvízi áruszállításra nem volt jelentős hatással az új koronavírus okozta járvány. A belvízi áruszállítás volumene 6,6%-kal nőtt, árutonna-kilométerben kifejezett teljesítménye 2,3%-kal csökkent 2019 IV. negyedévéhez viszonyítva. Míg a belföldi vízi áruszállítás volumenében és teljesítményében jelentős volt a visszaesés (33 és 38%), addig az összesített nemzetközi forgalom (a ki- és berakodás, valamint a tranzit) volumene 7,1%-kal meghaladta az előző év hasonló időszakit, teljesítménye ezzel szemben 2,2%-kal elmaradt attól.

A magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése a belvízen szállított áruk össztömegéből 7,8, árutonna-kilométerben kifejezett összteljesítményéből 8,5% volt.

*2020-ban az előző évhez képest a belvízi áruszállítás volumene 2,5%-kal emelkedett, árutonna-kilométerben mért teljesítménye 5,8%-kal csökkent. A magyarországi belvízi kikötőkre vonatkozó adatok szerint a belföldi forgalom össztömege 14, szállítási teljesítménye 19%-kal kisebb lett. A nemzetközi áruforgalomban a volumen 2,7%-os növekedést, a teljesítmény 5,7%-os csökkenést mutatott a 2019. éves adataihoz képest.*

A helyközi személyszállításban az előző negyedévinél nagyobb arányú volt a visszaesés

A helyközi személyszállításban 2020. október–decemberben a teljesítmény (3,3 milliárd utaskilométer) 58, az utasforgalom (111 millió fő) 30%-kal volt kisebb a 2019. IV. negyedévinél.

A szállítás iránya szerint

  • a belföldi távolsági személyszállításban a teljesítmény 36, az utasszám 29%-kal elmaradt az egy évvel korábbitól,
  • nemzetközi viszonylatban a szeptemberi határzárást követően még számottevőbb változások zajlottak: a teljesítmény 98, az utasforgalom 95%-kal esett vissza.
6. ábra
A helyközi személyszállítási teljesítmény alakulása

A legnagyobb súlyt jelentő autóbuszos személyszállítás teljesítménye 33, a vasútié 53, a légié Az adatok a magyar légi szállítók magyarországi repülőtereket érintő utasforgalmát tartalmazzák.[1] 98%-kal, a legkisebb súllyal bíró vízi személyszállításé 49%-kal csökkent.

Az utasok 80%-át autóbusszal, 20%-át vasúton szállították 2020 IV. negyedévében.

7. ábra
A helyközi személyszállítási teljesítmény megoszlása

*2020-ban a 2019. évihez képest a helyközi (belföldi és nemzetközi) személyszállításban az utasforgalom (453 millió fő) 28, a teljesítmény (16 milliárd utaskilométer) 48%-kal kisebb lett. Nemzetközi forgalomban az utaskilométer-teljesítmény 79, belföldön 31%-kal esett vissza. A személyszállítás összteljesítményéből az autóbuszé 57, a vasúté 30, a repülőgépé 12%-kal részesedett.*

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az egy évvel korábbi 4%-ára esett vissza a légi utasforgalom

2020 IV. negyedévében a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 38 országba irányuló utasforgalma 180 ezer fő volt, 96%-kal kevesebb az egy évvel korábbinál. Az utasforgalom az előző év azonos időszakinál 80%-kal kevesebb, 6,2 ezer járattal valósult meg.

Az utasok száma a kedvező évkezdet után márciusban, az utazási korlátozások bevezetésének hatására kezdett el visszaesni. A mélypontot (az előző év azonos havi forgalom mindössze 7 ezrelékével) április jelentette. Július–augusztusban az előző hónapokhoz képest némi emelkedés történt. Szeptemberben a hó eleji határlezárások következtében újra nagyon jelentősen csökkent az utasforgalom az előző év azonos időszakihoz viszonyítva. Ez a tendencia az év negyedik negyedében tovább folytatódott, októberben és novemberben 96–96, decemberben 95%-os utasszámcsökkenést eredményezve.

A IV. negyedévben a legnagyobb forgalmú légitársaságok sorrendben a Ryanair, a Wizz Air, a KLM és a Lufthansa voltak, együttes utasforgalmuk azonban az előző év azonos időszakinak csupán 5,2%-át tette ki. Az utasok 47%-át fapados légitársaságok szállították, utasforgalmuk az előző év azonos negyedévihez képest 96%-kal csökkent.

8. ábra
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér havi utasforgalma
9. ábra
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma főbb országonként

A Debreceni Repülőtér 2020. IV. negyedévi utasforgalma 98%-kal (3,4 ezer főre), járatszáma 81%-kal (211-re) esett vissza az előző év azonos időszakához képest.

*2020-ban a Liszt Ferenc repülőtér utasforgalma a járvány miatt az előző évinek kevesebb mint negyedére (24%), 3,9 millió főre, a járatszám pedig 61%-kal csökkent.*

A Debrecen Airport utasforgalma 2020-ban ötödére, 123 ezer főre, járatszáma 60%-kal, 2,0 ezerre zuhant.

Közel negyedével csökkent a helyi személyszállítás teljesítménye

A járványügyi veszélyhelyzet következtében a 2020 IV. negyedévében helyi személyszállítást igénybe vevő utasok száma (340 millió fő) és az utaskilométerben mért teljesítmény egyaránt 36%-kal elmaradt az előző év azonos időszakitól. A visszaesés az egyes módozatoknál hasonló nagyságrendű volt. Annak ellenére, hogy a legnagyobb részarányt képviselő autóbuszos személyszállításnál a visszaesés mértéke valamivel kisebb a többiénél, ez a közlekedési mód adta a helyi személyszállítás teljes utasszámcsökkenésének a felét. A legtöbb utas (70%) változatlanul a fővárosban vette igénybe a közösségi közlekedést.

2020-ban harmadával kevesebb, 1,4 milliárd utast szállítottak, azonos mértékű teljesítménycsökkenés mellett.

Közel 4 millió személygépkocsi volt forgalomban az év végén

2020. december 31-én a hazánkban forgalomban lévő közúti gépjárművek állománya több mint 4,8 millió darab volt, ebből a személygépkocsik száma 3,9 millió, a tehergépkocsiké 543 ezer, a motorkerékpároké 195 ezer, a vontatók állománya 81 ezer, az autóbuszoké 17 ezer. Egyedül az autóbuszok száma csökkent, az előző év véginél 13%-kal kevesebb volt. A gépjárművek átlagos kora fél év alatt 0,2 évvel, 14,7 évre növekedett.

10. ábra
A személygépkocsi-állomány átlagos kora

Közel ötödével kevesebb használt autó került forgalomba

2020 IV. negyedévében a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 69 ezer, az egy évvel korábbinál 15%-kal kevesebb volt. A legnépszerűbb márkák a Ford, a Suzuki a Volkswagen és a Toyota voltak, ezek együttesen a forgalomba helyezett járművek több mint egyharmadát tették ki.

Az új személygépkocsik esetében 12, a használtaknál 19%-kal csökkent a forgalomba helyezések száma. Az első alkalommal regisztrált autók 56%-a új volt, arányuk az előző negyedévhez képest nőtt, azonban így is 17 százalékponttal elmaradt a 10 évvel korábbitól.

2019 IV. negyedévéhez mérten több mint kétszer annyi elektromos személygépkocsi (1819 darab) került első alkalommal forgalomba.

2020 IV. negyedévében a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett vontatók száma 18%-kal meghaladta a 2019. azonos időszakit, ugyanakkor az autóbuszoké 57, a tehergépkocsiké 12, a motorkerékpároké 5,1%-kal kevesebb volt. A motorkerékpárok többségét használt, a vontatók, autóbuszok és tehergépkocsik nagyobb részét új járműként regisztrálták.

11. ábra
A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma

*2020-ban összesen 258 ezer, az előző évinél 19%-kal kevesebb személygépkocsit helyeztek Magyarországon első alkalommal forgalomba. Ezek 51%-a új volt, ezen belül pedig 65%-kal több az elektromos személygépkocsi.*

[1]: Az adatok a magyar légi szállítók magyarországi repülőtereket érintő utasforgalmát tartalmazzák.

További adatok, információk

Módszertan
Táblák (STADAT)

Elérhetőségek:
kommunikacio@ksh.hu
Lépjen velünk kapcsolatba
Telefon: (+36-1) 345-6789
www.ksh.hu