Távközlés, internet, televíziószolgáltatás, 2021. II. negyedév

Folytatódott az optikai hálózaton szolgáltatott internet-előfizetések térnyerése, 2021 II. negyedévében már a helyhez kötött előfizetések több mint harmadát tette ki. A mobil- és a vezetékes hálózatból indított hívások átlagos időtartama 2021 II. negyedévében elmaradt az előző negyedévben, a járvány tetőzésekor mért kimagasló értékektől. A mobil-adatforgalom növekedése tovább lassult.

1. ábra

Az információ, kommunikáció nemzetgazdasági ágban működő vállalkozások főbb adatai

A telefon-, internet- és televíziószolgáltatást nyújtó, kijelölt gazdasági szervezetek értékesítéséből származó árbevétele – előzetes adatok alapján – megközelítette a 235 milliárd forintot. Az árbevétel 58%-a mobilszolgáltatás nyújtásából ered.

Több mobilhívás, növekvő mobil-adatforgalom

2021. II. negyedév végén az aktív SIM-kártyák száma közel 12,9 millió volt, 1,4%-kal több a 2020. II. negyedévinél. (Az előfizetések száma tartalmazza az 1,6 millió darab M2M-kártyát is, amely az emberi beavatkozás nélküli kommunikációt jelenti.) Az aktív kártyák négyötöde hívásforgalmat, kétharmada adatforgalmat bonyolított 2021. II. negyedévben. A SIM-kártyák több mint a fele egyaránt biztosít hang- és mobilinternet-szolgáltatást is. Száz lakosra 133 előfizetés (a meglévő lakossági és üzleti előfizetések, illetve mobilinternet) jutott. A havidíjas előfizetések aránya évről évre nő, mivel ezek a szolgáltatások adatforgalmat is biztosítanak, és még a percdíjai is kedvezőbbek a feltöltőkártyásokéinál. Utóbbiak száma folyamatosan csökken, a negyedév végén már csak a SIM-kártyák 26%-át tették ki.

2. ábra
Az aktív SIM-kártyák száma az előfizetés típusa szerint*

A mobilhálózat adatforgalma továbbra is folyamatosan nő, 2021 II. negyedévében 39%-kal meghaladta az egy évvel korábbit. A 4G-hálózat tartja a vezető szerepét, az adatforgalom 96%-a 4G/LTE-rendszeren keresztül zajlott. Az egy – internetelérést biztosító – aktív SIM-kártyára jutó adatforgalom meghaladta a 23 GByte-ot.

3. ábra
A mobilhálózat adatforgalma*

2021. II. negyedévben a mobilhálózatból indított hívások száma 16, időtartamuk 9,7%-kal bővült egy év alatt. A beszélgetések átlagos ideje továbbra is magas volt (3,4 perc), de 0,4 perccel elmaradt az előző negyedév kimagasló értékétől. Egy mobil-előfizetésre átlagosan napi 6,2 perc beszélgetés jutott, ami a Covid19-járvány kezdete óta a második legmagasabb érték az idei I. negyedév után.

4. ábra
A mobilhívások száma és időtartama

2021. II. negyedévben a hívások legnagyobb hányadát kitevő, saját hálózatba irányuló hívások száma 9,1, időtartama 3,0%-kal emelkedett egy év alatt. A legnagyobb mértékben a más mobilhálózatba irányuló hívások száma (32%) és időtartama (27%) nőtt. A legkisebb súlyú nemzetközi hívások száma és időtartama is jelentősen visszaesett.

Kevesebb és rövidebb beszélgetések a vezetékes vonalakon

A vezetékes fővonalak száma – száz lakosra 31 darab jutott – 2021. II. negyedév végén 4,9%-kal kevesebb lett az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A vonalak több mint háromnegyede VoIP-hangcsatorna volt, az IP-alapú hívások számának és időtartamának aránya is növekvő tendenciát mutat.

5. ábra
A helyhez kötött VoIP-telefonálás alakulása

2021. II. negyedévben 14%-kal kevesebb vezetékes hívást indítottunk, mint egy évvel korábban. A vezetékes telefonálással töltött idő ugyan csökkenő tendenciát mutatott az utóbbi években, de 2020-at a növekedés jellemezte, amihez a kialakult járványügyi helyzet is nagyban hozzájárult. 2021. II. negyedévben azonban a beszélgetések ideje jelentősen visszaesett az egy évvel korábbihoz képest. A vezetékes hívások átlagos ideje 0,4 perccel elmaradt az előző negyedévben – a járvány tetőzésekor – mért 6,6 perces átlagos időtartamtól.

6. ábra
A vezetékes hívások száma és időtartama

A vezetékes fővonalak 84%-a egyéni előfizetőhöz tartozott. A lakossági és üzleti hívások száma és időtartama is jelentősen visszaesett. Az egyéni előfizetők beszélgetéseinek hossza 2020 eleje óta először csökkent.

7. ábra
A vezetékes fővonalak számának és a hívások átlagos időtartamának alakulása az előfizetők típusa szerint

Tíz hívásból kilenc mobiltelefonról indul

Az egy előfizetésre jutó hívások száma és időtartama a vezetékes szegmens esetén csökkent, míg a mobilnál emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Az előfizetők kevesebbszer, de alkalmanként még így is hosszabb ideig beszélgettek vezetékes telefonról, mint mobilról. Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő 90%-át a mobiltelefonról kezdeményezett hívások tették ki.

8. ábra
A vezetékes és a mobiltelefonálás alakulása

Folytatódott az optikai hálózatok térnyerése az internetes piacon

Az elmúlt hónapokban a digitalizáció még inkább felértékelődött a Covid19-járvány miatt, az internethasználat a mindennapok szerves részévé vált. A helyhez kötött (vezetékes és helyhez kötött vezeték nélküli) internet-előfizetések száma 2021. II. negyedév végén 3,3 millió volt, 2,2%-kal több az egy évvel korábbinál.

9. ábra
A helyhez kötött internet-előfizetések száma a hozzáférési szolgáltatások szerint

A 2021. II. negyedévi helyhez kötött internetszolgáltatásból származó bevételváltozás kissé meghaladta az előfizetésszám bővülését. A 38 milliárd forintos árbevétel 2,4 %-kal több volt, mint az egy évvel korábbi, ennek majdnem a fele a kábeltévé-hálózaton szolgáltatott technológiából származott. A legdinamikusabban az optikai hálózat technológiája növekedett, a 11 milliárd forintos árbevétel 14%-kal haladta meg az előző év azonos időszakit.

10. ábra
A helyhez kötött internet-előfizetésekből származó nettó árbevétel alakulása

A helyhez kötött internet letöltési forgalma évről évre dinamikusan növekszik, a letöltési forgalom 29, a feltöltési 16%-kal volt nagyobb 2021 II. negyedévében, mint egy évvel korábban.

11. ábra
A helyhez kötött internet adatforgalmának alakulása

A vezetékesinternet-szegmens minőségi fejlődését mutatja, hogy az előfizetések a fejlett hozzáférést biztosító kategóriákban (kábeles és optikai technológiák) eltolódtak a kiemelkedően gyors sebességet biztosítók irányába.

12. ábra
A vezetékesinternet-előfizetések megoszlása a névleges és a garantált sávszélességek szerint, 2021. II. negyedév, %

A televíziószolgáltatás 85%-a már digitális technológián folyik

2021. II. negyedév végén a televíziószolgáltatás előfizetéseinek száma 1,1%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz mérten, és meghaladta a 3,7 milliót. A szolgáltatás 85%-a már digitális technológián történik. Az előfizetői csomagok 75%-a vezetékes jelátviteli hálózaton keresztül jutott el az előfizetőkhöz. A triple-play – azaz tévé-, vezetékeshang- és internetszolgáltatást egyaránt tartalmazó – előfizetések a legnépszerűbbek, de jelen vannak már a szolgáltatási csomagok között a 4play-előfizetések is (tévé-, vezetékeshang-, mobilhang- és internetszolgáltatás együtt).

13. ábra
A televíziószolgáltatás előfizetéseinek megoszlása az előfizetői csomagok és jelátviteli technológiák szerint, 2021. II. negyedév
14. ábra
A televíziószolgáltatás előfizetéseinek száma az előfizetői csomagok szerint

Az előfizetők egyre szélesebb rétege igényli, hogy helyhez nem kötött platformokon is követhessék a televízióműsorokat, ehhez az igényhez alkalmazkodtak a szolgáltatók: népszerűvé vált a helyhez nem kötött, online tévészolgáltatás, amely a televízió-előfizetések több mint 11%-át teszi ki.

15. ábra
A helyhez nem kötött televíziószolgáltatás előfizetéseinek alakulása, 2021. II. negyedév

Használt rövidítések, kifejezések:

4G/LTE-rendszer (Long Term Evolution – hosszú távú fejlődés): negyedik generációs mobiltelefon-technológia.

3G/UMTS-rendszer (Universal Mobile Telephone Service – egyetemes, vezeték nélküli telefonszolgáltatás): harmadik generációs mobilkommunikáció, nagy kiterjedésű, kétirányú rádió-összeköttetésen keresztüli adatátvitelt szolgáló eljárás.

Online tévészolgáltatás (Online TV Service): a televíziószolgáltatók helyhez nem kötött, szélessávú platformokon keresztül elérhető műsorterjesztési szolgáltatása, amely szolgáltatás keretében a szolgáltatók hozzáférést biztosítanak lineáris és lekérhető médiaszolgáltatások igénybevételére.

További adatok, információk

Módszertan
Táblák (STADAT)

Elérhetőségek:
kommunikacio@ksh.hu
Lépjen velünk kapcsolatba
Telefon: (+36-1) 345-6789
www.ksh.hu