Folytatódott az optikai hálózaton szolgáltatott internet-előfizetések térnyerése, 2021 II. negyedévében már a helyhez kötött előfizetések több mint harmadát tette ki. A mobil- és a vezetékes hálózatból indított hívások átlagos időtartama 2021 II. negyedévében elmaradt az előző negyedévben, a járvány tetőzésekor mért kimagasló értékektől. A mobil-adatforgalom növekedése tovább lassult.
Az információ, kommunikáció nemzetgazdasági ágban működő vállalkozások főbb adatai
A telefon-, internet- és televíziószolgáltatást nyújtó, kijelölt gazdasági szervezetek értékesítéséből származó árbevétele – előzetes adatok alapján – megközelítette a 235 milliárd forintot. Az árbevétel 58%-a mobilszolgáltatás nyújtásából ered.
Több mobilhívás, növekvő mobil-adatforgalom
2021. II. negyedév végén az aktív SIM-kártyák száma közel 12,9 millió volt, 1,4%-kal több a 2020. II. negyedévinél. (Az előfizetések száma tartalmazza az 1,6 millió darab M2M-kártyát is, amely az emberi beavatkozás nélküli kommunikációt jelenti.) Az aktív kártyák négyötöde hívásforgalmat, kétharmada adatforgalmat bonyolított 2021. II. negyedévben. A SIM-kártyák több mint a fele egyaránt biztosít hang- és mobilinternet-szolgáltatást is. Száz lakosra 133 előfizetés (a meglévő lakossági és üzleti előfizetések, illetve mobilinternet) jutott. A havidíjas előfizetések aránya évről évre nő, mivel ezek a szolgáltatások adatforgalmat is biztosítanak, és még a percdíjai is kedvezőbbek a feltöltőkártyásokéinál. Utóbbiak száma folyamatosan csökken, a negyedév végén már csak a SIM-kártyák 26%-át tették ki.
A mobilhálózat adatforgalma továbbra is folyamatosan nő, 2021 II. negyedévében 39%-kal meghaladta az egy évvel korábbit. A 4G-hálózat tartja a vezető szerepét, az adatforgalom 96%-a 4G/LTE-rendszeren keresztül zajlott. Az egy – internetelérést biztosító – aktív SIM-kártyára jutó adatforgalom meghaladta a 23 GByte-ot.
2021. II. negyedévben a mobilhálózatból indított hívások száma 16, időtartamuk 9,7%-kal bővült egy év alatt. A beszélgetések átlagos ideje továbbra is magas volt (3,4 perc), de 0,4 perccel elmaradt az előző negyedév kimagasló értékétől. Egy mobil-előfizetésre átlagosan napi 6,2 perc beszélgetés jutott, ami a Covid19-járvány kezdete óta a második legmagasabb érték az idei I. negyedév után.
2021. II. negyedévben a hívások legnagyobb hányadát kitevő, saját hálózatba irányuló hívások száma 9,1, időtartama 3,0%-kal emelkedett egy év alatt. A legnagyobb mértékben a más mobilhálózatba irányuló hívások száma (32%) és időtartama (27%) nőtt. A legkisebb súlyú nemzetközi hívások száma és időtartama is jelentősen visszaesett.
Kevesebb és rövidebb beszélgetések a vezetékes vonalakon
A vezetékes fővonalak száma – száz lakosra 31 darab jutott – 2021. II. negyedév végén 4,9%-kal kevesebb lett az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A vonalak több mint háromnegyede VoIP-hangcsatorna volt, az IP-alapú hívások számának és időtartamának aránya is növekvő tendenciát mutat.
2021. II. negyedévben 14%-kal kevesebb vezetékes hívást indítottunk, mint egy évvel korábban. A vezetékes telefonálással töltött idő ugyan csökkenő tendenciát mutatott az utóbbi években, de 2020-at a növekedés jellemezte, amihez a kialakult járványügyi helyzet is nagyban hozzájárult. 2021. II. negyedévben azonban a beszélgetések ideje jelentősen visszaesett az egy évvel korábbihoz képest. A vezetékes hívások átlagos ideje 0,4 perccel elmaradt az előző negyedévben – a járvány tetőzésekor – mért 6,6 perces átlagos időtartamtól.
A vezetékes fővonalak 84%-a egyéni előfizetőhöz tartozott. A lakossági és üzleti hívások száma és időtartama is jelentősen visszaesett. Az egyéni előfizetők beszélgetéseinek hossza 2020 eleje óta először csökkent.
Tíz hívásból kilenc mobiltelefonról indul
Az egy előfizetésre jutó hívások száma és időtartama a vezetékes szegmens esetén csökkent, míg a mobilnál emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Az előfizetők kevesebbszer, de alkalmanként még így is hosszabb ideig beszélgettek vezetékes telefonról, mint mobilról. Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő 90%-át a mobiltelefonról kezdeményezett hívások tették ki.
Folytatódott az optikai hálózatok térnyerése az internetes piacon
Az elmúlt hónapokban a digitalizáció még inkább felértékelődött a Covid19-járvány miatt, az internethasználat a mindennapok szerves részévé vált. A helyhez kötött (vezetékes és helyhez kötött vezeték nélküli) internet-előfizetések száma 2021. II. negyedév végén 3,3 millió volt, 2,2%-kal több az egy évvel korábbinál.
A 2021. II. negyedévi helyhez kötött internetszolgáltatásból származó bevételváltozás kissé meghaladta az előfizetésszám bővülését. A 38 milliárd forintos árbevétel 2,4 %-kal több volt, mint az egy évvel korábbi, ennek majdnem a fele a kábeltévé-hálózaton szolgáltatott technológiából származott. A legdinamikusabban az optikai hálózat technológiája növekedett, a 11 milliárd forintos árbevétel 14%-kal haladta meg az előző év azonos időszakit.
A helyhez kötött internet letöltési forgalma évről évre dinamikusan növekszik, a letöltési forgalom 29, a feltöltési 16%-kal volt nagyobb 2021 II. negyedévében, mint egy évvel korábban.
A vezetékesinternet-szegmens minőségi fejlődését mutatja, hogy az előfizetések a fejlett hozzáférést biztosító kategóriákban (kábeles és optikai technológiák) eltolódtak a kiemelkedően gyors sebességet biztosítók irányába.
A televíziószolgáltatás 85%-a már digitális technológián folyik
2021. II. negyedév végén a televíziószolgáltatás előfizetéseinek száma 1,1%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz mérten, és meghaladta a 3,7 milliót. A szolgáltatás 85%-a már digitális technológián történik. Az előfizetői csomagok 75%-a vezetékes jelátviteli hálózaton keresztül jutott el az előfizetőkhöz. A triple-play – azaz tévé-, vezetékeshang- és internetszolgáltatást egyaránt tartalmazó – előfizetések a legnépszerűbbek, de jelen vannak már a szolgáltatási csomagok között a 4play-előfizetések is (tévé-, vezetékeshang-, mobilhang- és internetszolgáltatás együtt).
Az előfizetők egyre szélesebb rétege igényli, hogy helyhez nem kötött platformokon is követhessék a televízióműsorokat, ehhez az igényhez alkalmazkodtak a szolgáltatók: népszerűvé vált a helyhez nem kötött, online tévészolgáltatás, amely a televízió-előfizetések több mint 11%-át teszi ki.
Használt rövidítések, kifejezések:
4G/LTE-rendszer (Long Term Evolution – hosszú távú fejlődés): negyedik generációs mobiltelefon-technológia.
3G/UMTS-rendszer (Universal Mobile Telephone Service – egyetemes, vezeték nélküli telefonszolgáltatás): harmadik generációs mobilkommunikáció, nagy kiterjedésű, kétirányú rádió-összeköttetésen keresztüli adatátvitelt szolgáló eljárás.
Online tévészolgáltatás (Online TV Service): a televíziószolgáltatók helyhez nem kötött, szélessávú platformokon keresztül elérhető műsorterjesztési szolgáltatása, amely szolgáltatás keretében a szolgáltatók hozzáférést biztosítanak lineáris és lekérhető médiaszolgáltatások igénybevételére.
További adatok, információk
Elérhetőségek:
kommunikacio@ksh.hu
Lépjen velünk kapcsolatba
Telefon: (+36-1) 345-6789
www.ksh.hu