Szállítási teljesítmények

Áruszállítás:

Szállított áruk tömege: a közlekedési eszközökre felrakott, és azok által elszállított áruk tömegének összege tonnában, ami az áru nettó tömege mellett a csomagolóanyagok (göngyöleg) és a szállításhoz felhasznált szállítótartályok, rakodólapok tömegét is tartalmazza.

Árutonna-kilométer: az áruszállítási teljesítmény naturális mértékegysége. Egy árutonna-kilométer "X" tonna tömegű áru "Y" kilométer távolságra való elszállítását jelenti, ahol "X" és "Y" szorzata egyet ad eredményül.

Távolsági személyszállítás: a városok, községek között lebonyolódó személyszállítás, beleértve a nemzetközi forgalmat is.

Helyi személyszállítás: a teljes egészében vagy túlnyomórészt egy-egy városon, községen belül lebonyolódó személyszállítás.
A távolsági és a helyi személyszállítási adatok a vasúti szállítás, az egyéb szárazföldi szállítás, a vízi szállítás és a légi szállítás ágazatokba sorolt gazdasági szervezetek személyszállítási teljesítményeit tartalmazzák. Az adatgyűjtés a vasúti és légi személyszállítási ágazatokba sorolt vállalkozásokra teljes körű, 2014-től a vízi személyszállítási ágazatnál a kijelölt vállalkozásokra vonatkozik, az egyéb szárazföldi személyszállítás ágazatnál 2010-ig az 1, 2011-től a 4 főnél többet foglalkoztató vállalkozásokra terjed ki.

Szállított utasok száma: a személyszállító járművekre felszállt, illetve azokkal elszállított személyek száma.

Utaskilométer: a személyszállítási teljesítmény naturális mértékegysége. Egy utaskilométer egy utas egy kilométerre való elszállítását jelenti.

Közútigépjármű-állomány: az országos közútigépjármű-állomány, valamint a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett járművek adatai a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (korábban a Belügyminisztérium Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala, előtte a BM Adatfeldolgozó Hivatala) számítógépes nyilvántartásából származnak, ahol a magyarországi forgalomba helyezések adatait folyamatosan dolgozzák fel. Az adatok visszamenőlegesen is változhatnak (kb. 12 hónapig), ezen időszak adatait előzetesnek kell tekinteni.

Közlekedési baleset fogalmán – statisztikai szempontból – olyan váratlan, nem szándékosan előidézett forgalmi eseményt értünk, amelynek következményeként haláleset, illetve személysérülés történt, vagy anyagi kár keletkezett.

Személysérüléses közúti közlekedési baleset: minden olyan közúton vagy a közforgalom számára megnyitott magánúton történt baleset, amelyben legalább egy mozgó jármű részt vett, melynek következtében legalább egy személy meghalt vagy megsérült.

Az adatok visszamenőlegesen is változhatnak (körülbelül 12 hónapig), ezen időszak adatait előzetesnek kell tekinteni.

Megjegyzések

A százalék- és viszonyszámok kiszámítása kerekítés nélküli adatok alapján történt. A részadatok összegei – kerekítések miatt – eltérhetnek az összesen adatoktól. Az évközi adatok nem tekinthetők véglegesnek, azok az év folyamán – negyedévenkénti korrekciók miatt – módosulhatnak.

Jelmagyarázat

+= előzetes adat
= a megfigyelt statisztikai jelenség nem fordult elő
0= a mutató értéke olyan kicsi, hogy kerekítve zérust ad
..= az adat nem ismeretes
= nem közölhető adat